Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Handel

Boom mieszkaniowy nakręca AGD

Fotolia
Sprzęt do zabudowy odpowiada już za ponad 30 proc. rynku. Mimo że takie modele sš droższe od wolno stojšcych, ich sprzedaż roœnie kilka razy szybciej.

Rynek dużego sprzętu AGD w tym roku wart będzie ok. 7,5 mld zł i po wynikach poszczególnych kategorii widać, że Polacy systematycznie przesuwajš wydatki z modeli najtańszych na droższe, z półki premium. Widać to choćby po wynikach sprzętu do zabudowy – do końca kwietnia jego sprzedaż wzrosła rok do roku iloœciowo o 7,3 proc. Wartoœciowo rynek zyskiwał jednak aż niemal 13 proc., co jasno pokazuje, że kupowany jest coraz droższy sprzęt.

Tym bardziej że w tym samym okresie sprzedaż modeli wolno stojšcych rosła w ujęciu iloœciowym tylko 2,2 proc., a wartoœciowym 5 proc.

Zabudowa na fali

Zwyżki w tym segmencie rynku to również efekt zmian na rynku nieruchomoœci. – Ta częœć rynku będzie rosła szybciej niż cały rynek, bo większoœć Polaków, którzy kupujš nowe mieszkania bšdŸ remontujš stare, ma ambicje, żeby wraz z meblami kuchennymi kupować sprzęt do zabudowy – mówi Adam Cich, dyrektor generalny Electroluxu w regionie. Dlatego największe zwyżki w kategorii widać w przypadku zmywarek i piekarników, a w segmencie lodówek nawet można zaobserwować spadki. Jak tłumaczš sprzedawcy, tę kategorię konsumenci wolš w wersji wolno stojšcej, podobnie pralki, wcišż doœć rzadko instalowane i zabudowywane w kuchni.

– Rynek sprzętu do zabudowy roœnie od wielu lat w œlad za liczbš nowych mieszkań na rynku, ale Amica zawsze była najmocniejsza w modelach wolno stojšcych i tutaj cały czas jesteœmy liderem rynkowym. Coraz silniej zaznaczamy jednak swojš obecnoœć w segmencie do zabudowy – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki.

Boom na zabudowę widać także w małym sprzęcie, w ten sposób instalowane sš w kuchniach choćby kuchenki mikrofalowe czy ekspresy do kawy.

– Obserwujemy również trend coraz szybszego wzrostu wyższych segmentów cenowych, co jasno pokazuje, że polski konsument coraz częœciej wybiera urzšdzenia bardziej zaawansowane, oferujšce dodatkowe funkcje. Polacy coraz bardziej lubiš gotować i w zwišzku z tym zwracajš uwagę na zalety użytkowe sprzętu – mówi Zygmunt Łopalewski, rzecznik grupy Whirlpool w Polsce. – Segment rynku sprzętu pod zabudowę systematycznie szybciej roœnie od segmentu sprzętu wolno stojšcego. Szczególnie dużš dynamikš wzrostu charakteryzuje się sprzedaż płyt indukcyjnych. To urzšdzenia w tej chwili sprzedajšce się bardzo dobrze, lepiej niż tradycyjne płyty gazowe – dodaje Zygmunt Łopalewski.

Sprzęt razem z meblami

Zmiana trendu jest także korzystna dla firm oferujšcych meble kuchenne, które w większoœci umożliwiajš w salonie jednoczesny zakup sprzętu. – Klienci studiów kuchennych najczęœciej wybierajš spójne i kompleksowo zrealizowane projekty, dlatego też najwygodniejszym wyborem jest zakup mebli i sprzętu AGD w jednym miejscu – mówi Ewa Tomaszek, prezes Galicja Tomaszek, założycielka sieci studiów Max Kuchnie.

– Sprzedaż AGD bezpoœrednio w studiach mebli znacznie wzrosła – to zasługa głównie atrakcyjnych warunków zakupu urzšdzeń w zestawie z meblami. Studia dysponujš dodatkowymi promocjami – oferujš np. pięcioletniš gwarancję na AGD oraz preferencyjne ceny przy wyborze całego zestawu – dodaje.

– Najczęœciej przy planowaniu nowej kuchni wybierana jest zmywarka, bo to sprzęt, który nie był obecny w starych kuchniach. Częœciej wybiera się szersze niż 45 cm zmywarki, mieszczšce jednorazowo więcej naczyń, przez co sš bardziej ekonomiczne i przyjazne dla œrodowiska – mówi Katarzyna Jaros-Puzio, projektant wnętrz z IKEA. – Ulubionym sprzętem wœród osób cenišcych estetykę jest zabudowany pochłaniacz. Znajduje się w szafce, jest niewidoczny, pracuje cicho i idealnie sprawdza się w otwartych kuchniach – dodaje.

Po efekcie 500+

Inwestowanie przez konsumentów w droższy sprzęt to doskonała wiadomoœć dla producentów, którzy mocno liczyli na wsparcie popytu w postaci programu 500+. Faktycznie dał on skok sprzedaży w niektórych miesišcach nawet o kilkanaœcie procent, ale doœć szybko sytuacja wróciła do normy.

W tym roku oczekiwania branży sš skromniejsze, choć producenci liczš na wzrost. – W Polsce przestaje być już widoczny w dynamikach rynkowych efekt programu 500+, ale mimo wszystko spodziewamy się wzrostu wartoœci krajowego rynku AGD o ok. 5 proc. Jak na lokalne uwarunkowania to bardzo dobre tempo wzrostu – dodaje Wojciech Kocikowski.

Inni producenci spodziewajš się jednak nawet wyższego tempa wzrostu rynku. – Lipiec to tradycyjnie szczyt zakupów sprzętu chłodniczego. To kategoria z największym udziałem w rynku, zatem od tych wyników dużo zależy – mówi jeden z nich.

Wcišż bardzo szybko roœnie sprzedaż zmywarek do naczyń, ale choć trend trwa od lat, to sš one w wyposażeniu tylko ok. 25–30 proc. gospodarstw. Dlatego sprzedaż będzie dalej rosła, podobnie jak nadal niszowej kategorii, czyli suszarek do ubrań.

Sprzęt trafia raczej na eksport

Produkcja sprzętu AGD w 2016 r. wyniosła 22,4 mln sztuk. Powstajšce w Polsce pralki, lodówki czy zmywarki w 87 proc. trafiły na eksport. Z danych branżowej organizacji CECED Polska wynika, że za blisko 50 proc. eksportu z Polski odpowiadajš trzy największe rynki, czyli Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Będzie on dalej rosnšć, nowe projekty prowadzš wszyscy producenci, a pierwszy zakład w Polsce chce też uruchomić niemiecka firma Miele. Sprzedaż krajowa sprzętu AGD w 2016 r. wyniosła 7 mld zł dla dużego AGD i 2,6 mld zł dla małego. W pierwszym przypadku wzrost wartoœciowy wyniósł 6 proc., a iloœciowy 4 proc. Dla małego AGD wartoœć sprzedaży zwiększyła się o 14 proc., a liczba sprzedanych urzšdzeń o 3,5 proc.

Opinie

Rafał Rudziński, członek zarzšdu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego

Widoczna jest mocna pozycja AGD do zabudowy z udziałem w wysokoœci ponad 30 proc. i z lekkš tendencjš wzrostowš w ostatnich latach. Chętnie wybieranym sprzętem do zabudowy jest zmywarka, która najczęœciej w zwišzku z remontem zastępuje model wolno stojšcy, oraz piekarnik, pojawiajšcy się zamiast kuchenki wolno stojšcej. Nie bez znaczenia jest też trend zwišzany z pasjš do gotowania. Miłoœnicy sztuki kulinarnej poszukujš sprzętów wyposażonych w najnowsze rozwišzania technologiczne, do których należš np. piekarniki z programami automatycznymi. Głównym powodem ich posiadania jest oszczędnoœć czasu, intuicyjna obsługa i wyglšd, co ma znaczenie w przypadku coraz chętniej projektowanych otwartych kuchni.

Piotr Płochocki, założyciel firmy MPM agd

Od oœmiu lat realizujemy projekt dotyczšcy produkcji i dystrybucji dużego sprzętu AGD, którego znaczšcš częœciš sš produkty z grupy do zabudowy. To płyty gazowe i indukcyjne, piekarniki czy chłodziarko-zamrażarki. Rozwijanie tego segmentu jest bardzo perspektywiczne zważywszy na trendy, jakie występujš na rynku, bez względu nawet na okresowe tendencje. Systematyczny wzrost sprzedaży piekarników do zabudowy (więcej iloœciowo niż kuchni wolno stojšcych), płyt indukcyjnych i gazowych oraz chłodziarko-zamrażarek jest już stałym wskaŸnikiem rozwoju polskiego rynku AGD, docenianym przez dostawców. Urzšdzeniami, nad produkcjš których zaczynamy pracę, sš zmywarki do zabudowy. Z powodzeniem sprzedajemy ten sprzęt w wersji wolno stojšcej.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL