Jak Polacy kupują online – badania

aktualizacja: 05.06.2017, 12:35
Foto: 123rf.com

Coraz chętniej robimy zakupy w internecie, ale jednocześnie rośnie liczba klientów mających złe doświadczenia z e-sklepami.

REDAKCJA POLECA

Co dziesiąty miał np. problem z odzyskaniem pieniędzy od sprzedawcy w sieci - wynika z najnowszego badania Kantar Public, przygotowanego na zlecenie Trusted Shops.

Ponad jedna trzecia (38 proc.) badanych w kwietniu br. Polaków przyznaje, że robi zakupy w internecie przynajmniej raz na sześć miesięcy. Jednocześnie 12 proc. deklaruje zakupy online dwa razy w miesiącu. Oznacza to spadek o 1 pkt proc. w porównaniu do badania przeprowadzonego rok wcześniej. Nadal niewielu Polaków kupuje przez internet co najmniej raz w tygodniu. Tak często robi to 2 proc. badanych, czyli tyle samo, co rok wcześniej.

Największy odsetek wśród kupujących online stanowią osoby robiące zakupy raz na pół roku. Taką odpowiedź wskazało 24 proc. badanych, czyli o 8 punktów proc. więcej niż przed rokiem. Oznacza to, że przekonujemy się do zakupów w internecie, ale większość osób nadal robi to raczej sporadycznie. Dlaczego? Być może wynika to z faktu, że wiele osób miało niemiłe doświadczenia z zakupami w sieci. Tak było w przypadku prawie połowy (45 proc.) ankietowanych. Aż 17 proc. użytkowników zbyt długo czekało na zamówiony towar (w 2016 r. 16 proc.), 15 proc. otrzymało inny produkt niż zamówiony (10 proc. w 2016 r.), a 12 proc. miało problemy ze skontaktowaniem się ze sprzedawcą (9 proc. w 2016 r.). Ponad jedna dziesiąta internautów otrzymała uszkodzony towar (9 proc. w 2016 r.). Z kolei

w przypadku 7 proc. badanych towar nigdy nie dotarł na podany adres, a pieniędzy nie udało się odzyskać. Kolejne 4 proc. badanych przyznało, że miało trudności ze zwrotem towaru i odzyskaniem pieniędzy. Oznacza to, że co dziesiąty badany klient e-sklepów w ogóle nie dostał zamówionych przedmiotów, stracił wpłacone pieniądze lub miał kłopot z ich zwrotem.

- Niektórzy klienci nadal nie zdają sobie sprawy, że istnieją gwarancje, dające im pewność zwrotu pieniędzy w sytuacji, gdy przesyłka nie dotarła lub wystąpiły problemy ze zwrotem towaru - komentuje wyniki badania Anna Rak, country manager firmy Trusted Shops. Badanie „Podstawy zakupowe online Polaków" zostało przeprowadzone przez Kantar Public w okresie 21-26 kwietnia na grupie 1063 osób w wieku powyżej 15 lat.

Komentarz dnia
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE