Rekord zagląda przez okna i drzwi

W tym roku polskie zakłady mogą zwiększyć produkcję do ponad 23 mln sztuk.

Publikacja: 26.04.2017 20:21

Rekord zagląda przez okna i drzwi

Foto: 123RF

Polska branża okien i drzwi powinna w tym roku, po raz kolejny z rzędu, zanotować rekordową produkcję i eksport. Za dalszym wzrostem przemawiają m.in. pozytywne tendencje występujące na początku tego roku w krajowej gospodarce.

– W pierwszym kwartale istotnie wzrosła produkcja sprzedana przemysłu, produkcja budowlano-montażowa, liczba mieszkań oddanych do użytku i sprzedaż materiałów budowanych w Polskich Składach Budowlanych. Do tego dochodzą dobre wyniki odnotowane w mieszkaniówce – wylicza Robert Klos, dyrektor zarządzający Centrum Analiz Branżowych.

Dodaje, że nie do przecenienia są też coraz lepsze nastroje wśród konsumentów. Ci wykazują coraz większa skłonność do tzw. ważnych zakupów, czyli dokonywania planowanych wydatków m.in. na materiały budowlane. – Z naszych wstępnych szacunków wynika, że w I kwartale produkcja okien i drzwi w Polsce wzrosła nawet o 10 proc., licząc rok do roku – twierdzi Klos.

Ekspansja na Zachód

CAB w skali całego tego roku prognozuje wzrost produkcji okien i drzwi w Polsce do 23–23,4 mln sztuk. Dla porównania w ubiegłym roku wytworzono ich 22,1 mln, a rok wcześniej 21,1 mln. Co ważne, coraz więcej polskich okien i drzwi trafiało zarówno na rynek wewnętrzny, jak i na eksport. Ten drugi rósł jednak znacznie szybciej.

W ubiegłym roku udział eksportu w sprzedaży ogółem wynosił już 43 proc., podczas gdy pięć lat wcześniej stanowił zaledwie 29 proc. – Pod względem wartości eksport okien i drzwi już jest większy niż sprzedaż krajowa. Nie ulega wątpliwości, że tylko kwestią czasu jest, kiedy podobnie będzie również w ujęciu ilościowym – uważa Klos.

Największym odbiorcą polskich okien i drzwi są Niemcy. Duże ich ilości dostarczamy także do Francji, Włoch, krajów Beneluksu oraz Wielkiej Brytanii. Ostatnio coraz bardziej popularnym kierunkiem eksportu są kraje skandynawskie, i to pomimo że produkcja na tamtejsze rynki musi być dostosowana do lokalnych, specyficznych potrzeb i norm.

– Eksport nadal powinien mocno rosnąć, gdyż nasze okna i drzwi są coraz bardziej rozpoznawalne i cenione za wysoką jakość. Ponadto na kluczowych rynkach udział polskich produktów ciągle jest niewielki i tym samym mamy duży potencjał do jego zwiększania – mówi Klos.

Rosną przychody

Przypomina, że polskie firmy znaczną część produkcji początkowo eksportowały tylko do naszych południowych sąsiadów. Z ostatnich danych wynika, że na Słowacji mamy już 38-proc. udział w rynku, a w Czechach 15-proc. Kolejnym kierunkiem ekspansji były Niemcy. Tam obecnie okna i drzwi z Polski stanowią 6 proc. rynku. W innych państwach nasze udziały są jeszcze mniejsze. We Francji i Wielkiej Brytanii stanowią po 2,5 proc., a we Włoszech zaledwie 1,5 proc.

Na dobrej koniunkturze w branży zyskują największe zakłady działające w Polsce. Niedawno grupa Velux informowała, że wraz ze spółkami siostrzanymi osiągnęła w naszym kraju ponad 1,6 mld zł przychodów. – Osiągane wyniki plasują nas na pozycji lidera wśród producentów i eksporterów okien w Polsce. Jest to możliwe dzięki konsekwentnym inwestycjom w modernizację i rozwój produkcji – mówił Jacek Siwiński, dyrektor generalny Velux Polska.

Największy konkurent tej firmy, czyli grupa Fakro, odnotowała prawie 1,4 mld zł przychodów. Po kilkaset milionów sprzedaży zanotowałaby z kolei firmy Drutex, Oknoplast i Eko-Okna.

Polska branża okien i drzwi powinna w tym roku, po raz kolejny z rzędu, zanotować rekordową produkcję i eksport. Za dalszym wzrostem przemawiają m.in. pozytywne tendencje występujące na początku tego roku w krajowej gospodarce.

– W pierwszym kwartale istotnie wzrosła produkcja sprzedana przemysłu, produkcja budowlano-montażowa, liczba mieszkań oddanych do użytku i sprzedaż materiałów budowanych w Polskich Składach Budowlanych. Do tego dochodzą dobre wyniki odnotowane w mieszkaniówce – wylicza Robert Klos, dyrektor zarządzający Centrum Analiz Branżowych.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji