Tak wysoki odsetek osób korzystających z programów lojalnościowych daje Polsce pozycję w gronie europejskich liderów. Jak wynika z badania TNS dla Comarch, wyższy jest tyko w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii.
Programy lojalnoŚciowe zdobyły serca konsumentów w już niemal całej europie
Głównym motywem korzystania z nich są rabaty i promocje dla posiadaczy kart. Największa grupa chce je otrzymywać e-mailem, a w sprawie stanu punktów konsumenci chcą kontaktować się tylko w sklepie podczas zakupów.
Posiadanie karty nie oznacza, że Polacy są lojalnymi konsumentami. Tylko w przypadku zakupów spożywczych statystyczny klient robi je w pięciu–siedmiu sklepach.
– Polacy są bezwzględni, nie mają sentymentów i gdy przestają im odpowiadać ceny, a w następnej kolejności oferta, od razu zmieniają sklep – mówi szef jednej z sieci. Cenę jako kryterium wyboru wskazuje ponad 80 proc. konsumentów. To dlatego programy lojalnościowe, choć mogą mieć inne cele, to muszą postawić głównie na dostępne od ręki zniżki.