Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Handel

Nie jesteśmy wierni sklepom

123RF
Aż 75 proc. Polaków korzysta z programów lojalnoœciowych. Daje nam to miejsce w czołówce Europy.

Tak wysoki odsetek osób korzystajšcych z programów lojalnoœciowych daje Polsce pozycję w gronie europejskich liderów. Jak wynika z badania TNS dla Comarch, wyższy jest tyko w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii.

Programy lojalnoŒciowe zdobyły serca konsumentów w już niemal całej europie
Rzeczpospolita

Głównym motywem korzystania z nich sš rabaty i promocje dla posiadaczy kart. Największa grupa chce je otrzymywać e-mailem, a w sprawie stanu punktów konsumenci chcš kontaktować się tylko w sklepie podczas zakupów.

Posiadanie karty nie oznacza, że Polacy sš lojalnymi konsumentami. Tylko w przypadku zakupów spożywczych statystyczny klient robi je w pięciu–siedmiu sklepach.

– Polacy sš bezwzględni, nie majš sentymentów i gdy przestajš im odpowiadać ceny, a w następnej kolejnoœci oferta, od razu zmieniajš sklep – mówi szef jednej z sieci. Cenę jako kryterium wyboru wskazuje ponad 80 proc. konsumentów. To dlatego programy lojalnoœciowe, choć mogš mieć inne cele, to muszš postawić głównie na dostępne od ręki zniżki.

Sieci handlowe znów mocno inwestujš w programy lojalnoœciowe, liczšc, że dzięki nim choć trochę mocniej przywišżš konsumenta do siebie. Sukces w tej mierze odniosła Biedronka, do jej programu przystšpiło 5 mln osób.

– Pozwala nam lepiej poznać zwyczaje i potrzeby zakupowe naszych klientów, dzięki czemu możemy im oferować coraz bardziej atrakcyjny asortyment i lepiej dobrane promocje – podaje biuro prasowe sieci. - Klienci chętnie sięgajš po oferowane przez nas w ramach programu rabaty czy możliwoœć wzięcia udziału w akcjach specjalnych – dodaje.

Z nowym programem wystartował Empik, który chwali się liczbš 1,6 mln uczestników po pół roku. – Nawet 40 proc. wartoœci sprzedaży przechodzi przez karty Mój Empik. Œredni koszyk klienta z kartš jest wyższy o blisko 20 proc. od transakcji dokonanych przez klientów bez kart – mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku. Jak dodaje program generuje promocje, wysyła zaproszenia i informuje o nowoœciach na podstawie historii zakupowej, którš gromadzi.

Empik jeszcze niedawno należał do programu Payback z którego zrezygnował, podobnie jak Allegro, które też ma własny.

– Jesteœmy bardzo zadowoleni z pierwszych efektów działajšcego od dwóch miesięcy programu Monety, ale jest jeszcze za wczeœnie, żeby podawać dane – mówi Michał Bonarowski z działu prasowego Allegro.

Podkreœla, że program pozwala prawie natychmiast otrzymane punkty wydać na kolejne zakupy. – Nie ma mowy o długotrwałym i ucišżliwym zbieraniu punktów, by otrzymać nagrodę.

– Firmy, które chcš wprowadzić program lojalnoœciowy, często mogš stworzyć własny lub przyłšczyć się do koalicji typu Payback. Własny program to niezależnoœć i kontrola własnej strategii, przyłšczenie się do koalicji to międzynarodowy zakres, dostęp do ogromnej bazy klientów, a także gotowa strategia – mówi Joanna Gawęda, dyrektor konsultingu w Comarchu.

Zaznacza, że na drugš opcję decydujš się zwłaszcza mniejsze firmy. Dodatkowo wyzwaniem jest dla nich infrastruktura, która jest niezbędna do uruchomienia programu lojalnoœciowego. – Jej koszt przewyższa możliwoœci niejednej firmy – dodaje Joanna Gawęda.

Opinia

Michał Pieprzny, prezes Payback Polska

Na koniec lutego Payback miał w Polsce 7,4 mln aktywnych kart. Przez ponad siedem lat programu w Polsce nasi uczestnicy otrzymali w formie nagród i rabatów za płatnoœci punktami ekwiwalent przeszło pół miliarda złotych. Zależy nam na tym, aby uczestnicy mogli zbierać punkty przy okazji jak największej liczby aktywnoœci. W 2016 r. dołšczyli do nas nowi partnerzy Wittchen, MyTravel, Wonga.com i mBank. W listopadzie uruchomiliœmy Videomanię – usługę, która pozwala na zbieranie punktów w zamian za czas poœwięcony na oglšdanie filmów promocyjnych. Dobre rezultaty spotkały się z zainteresowaniem z Niemiec, Indii, Meksyku, USA i Włoch.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL