Lidl świadomie podszywał się pod Grycana?

Komornik zajął lody Lidla zabezpieczając interesy Grycana.

Aktualizacja: 02.03.2017 23:45 Publikacja: 02.03.2017 15:14

Foto: Bloomberg

W centrach dystrybucyjnych sieci Lidl komornik zajął około 46 tysięcy opakowań lodów marki Ballino (marka własna Lidla), a do godziny 13 dnia 2 marca ,wszystkie opakowania lodów tej marki miały zniknąć z 600 sklepów niemieckiej sieci w Polsce. Działanie komornika to efekt postanowienia sądu.

Producent lodów, jak informuje „Puls Biznesu" zarzuca Lidlowi nieuczciwą konkurencję polegającą na kopiowaniu wzorów opakowań lodów Grycan. Wzornictwo i szata graficzna opakowań marki Ballino zdaniem Grycana łudząco przypomina opakowania lodów marki Grycan. Jeżeli porównamy zdjęcia opakowań obu marek, to faktycznie są one podobne na pierwszy rzut oka. Świadomy konsument nie pomyli ich na pewno, ale w pośpiechu można się pomylić.

Smaczku sprawie dodaje fakt, że lody Grycan pojawiły się w sklepach Lidla w zeszłym roku. Jak opowiadał „Pulsowi Biznesu" Maciej Snopkowski, dyrektor generalny Lodziarni Firmowych Grycan, współpraca układała się początkowo dobrze, ale potem pojawiła się marka Ballino. W dodatku obie marki bywały eksponowane w tym samym czasie i miejscu (co akurat nie powinno dziwić, pojemność lodówek ma swoje granice). Zdaniem dyrektora Grycana mogło to wprowadzać konsumentów w błąd. Grycan podkreśla, że nigdy nie produkował lodów dla marek własnych, nawet jeżeli współpraca z dyskontami jest dla niego ważna (lody tej marki można dostać np. w Biedronce).

Sprawdziliśmy, że lody faktycznie zniknęły ze sklepów Lidla, przynajmniej tych, w których sprawdzaliśmy. Nie udało się natomiast jeszcze uzyskać komentarza od przedstawicieli Lidl Polska. Otrzymaliśmy tylko informację, że gdy tylko będzie stanowisko w tej sprawie, to je otrzymamy.

- Podstawowym założeniem firmy Lidl jest dostarczanie klientom wysokiej jakości produktów, w atrakcyjnych, niskich cenach. Asortyment oferowany przez sklepy Lidl wpisuje się w najnowsze trendy i dostosowany jest do gustów zakupowych Polaków. W sprzedaży dostępne są setki produktów, a podążając za najnowszymi trendami rynek ma tendencje do przenikania i wykorzystywania tych samych kodów znaczeniowych na opakowaniach (np. umieszczenie gałki lodu na opakowaniu lodów). Nikt takich oznaczeń nie może zmonopolizować i każdy może je stosować na opakowaniach swoich produktów. Lody marki Ballino wpisują się w najnowsze trendy i wśród konsumentów cieszą się dużym uznaniem. Wartymi podkreślenia są wysoka jakość i atrakcyjna cena produktu. Lody te są należycie oznaczone. Marka Ballino od lat jest znana naszym Klientom i Klienci wiedzą, że jest ona marką własną sieci Lidl. 

Do dzisiaj nie zostało nam doręczone przez Sąd postanowienie stanowiące podstawę działań komornika. Nie było też możliwe uzyskanie do niego natychmiastowego wglądu w Sądzie. 

Nie znamy motywów jakimi kierował się Sąd Okręgowy w Warszawie uwzględniając w części wniosek Lodziarnie Firmowe Sp. z o.o. sp.k. Zwracamy uwagę, że postanowienie Sądu zostało wydane bez umożliwienia nam przedstawienia argumentów, a nawet bez poinformowania nas, że takie postępowanie się toczy, jedynie w oparciu o argumentację Lodziarnie Firmowe Sp. z o.o. sp.k. W postępowaniu zabezpieczającym nie było też konieczne udowadnianie roszczenia a jedynie jego uprawdopodobnienie. Stąd też postanowienie Sądu nie przesądza o wyniku ewentualnego procesu. 

Zwracamy przy tym uwagę, że nawet w takich okolicznościach Sąd oddalił w części kierowany przeciwko nam wniosek o zabezpieczenie – można więc założyć, że już nawet na tym etapie musiał więc uznać, że nie zostały uprawdopodobnione w części stawiane nam zarzuty. Po doręczeniu nam postanowienia Sądu w sposób przewidziany prawem podejmiemy stosowne działania prawne. Pragniemy podkreślić, że jesteśmy otwarci na dialog, działamy zgodnie z dobrymi praktykami biznesowymi i liczymy na jak najszybsze rozwiązanie sprawy. Aktualnie lody będące przedmiotem zaistniałej sytuacji nie są dostępne w sprzedaży – stwierdza Lidl w oświadczeniu.

To, czy faktycznie wprowadzano konsumentów w błąd, zostanie rozstrzygnięte przez sąd.

W centrach dystrybucyjnych sieci Lidl komornik zajął około 46 tysięcy opakowań lodów marki Ballino (marka własna Lidla), a do godziny 13 dnia 2 marca ,wszystkie opakowania lodów tej marki miały zniknąć z 600 sklepów niemieckiej sieci w Polsce. Działanie komornika to efekt postanowienia sądu.

Producent lodów, jak informuje „Puls Biznesu" zarzuca Lidlowi nieuczciwą konkurencję polegającą na kopiowaniu wzorów opakowań lodów Grycan. Wzornictwo i szata graficzna opakowań marki Ballino zdaniem Grycana łudząco przypomina opakowania lodów marki Grycan. Jeżeli porównamy zdjęcia opakowań obu marek, to faktycznie są one podobne na pierwszy rzut oka. Świadomy konsument nie pomyli ich na pewno, ale w pośpiechu można się pomylić.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji