Konsumenci zadowoleni z e-sklepów

96 proc. Polaków swoje doświadczenia z zakupami internetowymi określa jako pozytywne.

Aktualizacja: 22.03.2017 14:49 Publikacja: 22.03.2017 14:15

Konsumenci zadowoleni z e-sklepów

Foto: Flickr

Najpopularniejszymi artykułami nabywanymi w sieci są książki, odzież i obuwie. Wyniki badania Kantar TNS pokazują, że przejrzyste koszty dostawy (91 proc. wskazań), przesyłka następnego dnia (ok. 90 proc.) i opcja powiadomień z czasowym przedziałem planowanego dostarczenia przesyłki (80 proc.), najsilniej zachęcają do zakupów online w danym e-sklepie.

Badanie powstało w oparciu o opinie 23,5 tys. osób z 21 krajów Europy. Wśród głównych tendencji raport podkreśla rosnący udział zakupów dokonanych w kanale mobilnym i coraz wyższe zainteresowanie ofertami zagranicznych sklepów internetowych. Analizy wskazują także na znaczenie elastyczności i jasnych zasad w zakresie doręczeń i ewentualnych zwrotów.

- Polski rynek zakupów internetowych dojrzewa. Kupujemy w sieci coraz więcej. Chętniej także sięgamy po ofertę sklepów zagranicznych, najczęściej europejskich. Za kluczowe uważamy jasno określone koszty dostawy, a przesyłki najczęściej odbieramy w domu. Warto zwrócić uwagę także na wyraźną potrzebę posiadania kontroli nad procesem przesyłki. Stąd duże zainteresowanie systemami śledzenia oraz określenia godziny doręczenia – wyjaśnia Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.

Większość zakupów online nadal dokonywana jest przez europejskich konsumentów za pośrednictwem laptopów lub komputerów stacjonarnych. Wzrasta jednak odsetek zamówień składanych przez smartfony (35 proc.), a 42 proc. badanych uważa responsywność strony internetowej sklepu za niezbędną w procesie zakupów online.

Portfele elektroniczne (np. PayPal) są preferowanym sposobem płatności za zakupy internetowe w krajach Europy Zachodniej (42 proc.). Nabywcy w Europie Środkowo - Wschodniej preferują płatność przy odbiorze.

84 proc. respondentów preferuje doręczenie do domu, lecz wielu z nich dopuszcza alternatywnie odbiór przesyłki w punktach odbioru, co oznacza, że konsumenci oczekują wygodnych opcji doręczeń i dostosowania do ich trybu życia.

Istotnym czynnikiem jest również elastyczność - większość nabywców online twierdzi, że chętniej dokonuje zakupów w sklepie oferującym szybkie doręczenie, śledzenie przesyłki i możliwość zmiany terminu dostawy. Prawie połowa nabywców online polega również na powiadomieniach dotyczących godziny doręczenia otrzymywanych od kuriera.

Najpopularniejszymi artykułami nabywanymi w sieci są książki, odzież i obuwie. Wyniki badania Kantar TNS pokazują, że przejrzyste koszty dostawy (91 proc. wskazań), przesyłka następnego dnia (ok. 90 proc.) i opcja powiadomień z czasowym przedziałem planowanego dostarczenia przesyłki (80 proc.), najsilniej zachęcają do zakupów online w danym e-sklepie.

Badanie powstało w oparciu o opinie 23,5 tys. osób z 21 krajów Europy. Wśród głównych tendencji raport podkreśla rosnący udział zakupów dokonanych w kanale mobilnym i coraz wyższe zainteresowanie ofertami zagranicznych sklepów internetowych. Analizy wskazują także na znaczenie elastyczności i jasnych zasad w zakresie doręczeń i ewentualnych zwrotów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji