Fundusze unijne: dotacje dla firm w programie „Polska wschodnia”

Pieniądze pomogą stworzyć dogodne warunki do rozwoju nowych obiecujących biznesów, posłużą wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań, w tym nowych produktów oraz pozwolą przedsiębiorcom rozwijać działalność na nowych rynkach.

Publikacja: 08.12.2017 05:20

Fundusze unijne: dotacje dla firm w programie „Polska wschodnia”

Foto: 123RF

„Polska wschodnia" jest programem skierowanym do przedsiębiorców z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego oraz podkarpackiego. Pozwala on dofinansować projekty związane m.in. z rozwojem nowoczesnego wzornictwa, a następnie jego wdrażania, wprowadzania nowych produktów, usług lub procesów będących efektem badań przeprowadzonych przez firmę lub zakupionych od podmiotów zewnętrznych. Program daje także możliwość sfinansowania projektów związanych z internacjonalizacją, czyli stworzeniem nowego modelu biznesowego opierającego się na wejściu firmy na nowe rynki, a następnie jego wcielenia w życie.

Do tej pory pomoc z programu otrzymało ponad 400 przedsiębiorców, a kwota wsparcia zbliża się do 600 mln zł. A przecież liczba ta będzie znacząco większa, biorąc pod uwagę to, że duża liczba wniosków czeka jeszcze na ocenę (wnioski złożone w zakończonych lub trwających obecnie naborach) oraz szykowane są kolejne konkursy. Warto więc zapoznać się z ramowym planem ich ogłaszania. A z tego harmonogramu wynika, że w przyszłym roku przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze wsparcia dla platform startowych, zwiększyć międzynarodową aktywność gospodarczą, stworzyć innowacyjne produkty poprzez wdrożenie wyników prac B+R i otrzymać wsparcie w wykorzystaniu procesów wzorniczych.

Rozwój przez eksport

Jednym z działań, które ma zostać uruchomione w przyszłym roku, jest to o numerze 1.2 „Internacjonalizacja MSP". W szczególności jest ono skierowane do tych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w sprzedaży swoich towarów lub usług za granicą, ale chciałyby to zmienić. Pomóc ma im w tym wsparcie doradcze. Po prostu przedsiębiorcy będą mogli zatrudnić firmę doradczą, która pomoże przygotować nową strategię rozwoju opartą na wejściu na nowy rynek, a część kosztów wykonanej przez nią usługi zostanie sfinansowane z funduszy. Między innymi chodzi tutaj o:

- przeprowadzenie analizy możliwości eksportowych firmy (zbadanie produktów oraz ocena konkurencyjnej pozycji przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych),

- wskazanie rynków docelowych (uhierarchizowanie i identyfikacja potencjalnych kontrahentów),

- dokonanie analizy dotychczasowego modelu biznesowego przedsiębiorstwa wraz z propozycją zmian,

- wybranie najefektywniejszych narzędzi i metod marketingowych oraz promocyjnych (w tym wskazanie wydarzeń targowych czy kierunków misji gospodarczych);

- udzielenie rekomendacji w zakresie reorganizacji przedsiębiorstwa i przygotowania go do działalności eksportowej (organizacji działu eksportu, logistyki etc.);

- opracowanie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny;

- udzielenie rekomendacji w zakresie zakupu oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności (tam gdzie dotyczy).

Tak opracowany plan rozwoju eksportu firma będzie mogła wprowadzić w życie biorąc np. udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. I także wydatki związane z taką działalnością będzie wolno rozliczyć w ramach przyznanego dofinansowania. Na koszty kwalifikowane składają się bowiem wydatki na:

- wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,

- zakup usług w zakresie organizacji oraz obsługi stoiska,

- transport eksponatów oraz zabudowy,

- podróże służbowe,

- zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,

- koszty organizacji pokazów, prezentacji lub degustacji produktów.

Z dobrym wzorem

Inną ciekawą propozycją jest ta związana ze wzornictwem. Program oferuje w tym wypadku dwuetapowe wsparcie. W pierwszym etapie wykonawca audytu wzorniczego (zewnętrzna, niezależna firma doradcza) pomaga przedsiębiorstwu dokonać analizy wzorniczej oraz opracować kompletną strategię wzorniczą. Na zbadanie potencjału, wyznaczenie potrzeb w zakresie wzornictwa i przygotowanie planu wdrożenia przedsiębiorca może uzyskać do 100 tys. zł dotacji. W II etapie przedsiębiorca może otrzymać dofinansowanie w wysokości do trzech mln zł na wprowadzenie w życie wypracowanej wcześniej strategii.

Z tego rodzaju wsparcia skorzystało do tej pory 168 małych i średnich firm z makroregionu, zdobywając blisko 86 mln zł dotacji. Warto zauważyć, że tylko 31 projektów (14 proc.) realizowanych jest w dużych miastach. Ponadto na swoją szansę czeka kolejnych 230 przedsiębiorców, którzy złożyli wnioski o dofinansowanie w zakończonym w połowie listopada 2017 r. naborze (etap I działania). Ci, którzy pozytywnie przejdą przez etap selekcji, otrzymają dofinansowanie, a następnie zrealizują przy współpracy z wybraną firmą etap doradczy, będą mogli ubiegać się o wsparcie na II etap w ramach obecnie trwającego naboru (od 1 czerwca 2017r do 31 maja 2018) lub w ramach kolejnego konkursu, który zostanie ogłoszony w kwietniu przyszłego roku. ©?

Wprowadzanie innowacji

Celem działania jest zwiększenie potencjału mikro, małych i średnich firm działających w ramach ponadregionalnych powiązań kooperacyjnych w zakresie zdolności do realizowania procesów innowacyjnych. Przedmiotem dofinansowania jest tworzenie innowacyjnych produktów (wyrobów lub usług) poprzez wdrożenie wyników prac B+R (własnych lub nabytych).

Chodzi więc o projekty przewidujące przygotowanie produktu do wdrożenia, zakup praw patentowych, technologii, know-how, licencji, związanych z wdrożeniem wyników prac badawczych, przeprowadzenie prac dostosowawczych, wdrożenie obejmujące inwestycje: zakup, montaż i uruchomienie maszyn i urządzeń, linii produkcyjnej lub technologicznej. W ostatnim przeprowadzonym konkursie obowiązywała minimalna wartość wydatków kwalifikowanych i była ona wyznaczona na poziomie 1 mln zł. Maksymalna wartość dofinansowania wynosiła 7 mln zł, przy maksymalnej intensywności wsparcia na poziomie 70 proc. (pomoc inwestycyjna) oraz 85 proc. (pomoc na usługi doradcze). Z działania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy wchodzący w skład ponadregionalnego powiązania kooperacyjnego.

„Polska wschodnia" jest programem skierowanym do przedsiębiorców z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego oraz podkarpackiego. Pozwala on dofinansować projekty związane m.in. z rozwojem nowoczesnego wzornictwa, a następnie jego wdrażania, wprowadzania nowych produktów, usług lub procesów będących efektem badań przeprowadzonych przez firmę lub zakupionych od podmiotów zewnętrznych. Program daje także możliwość sfinansowania projektów związanych z internacjonalizacją, czyli stworzeniem nowego modelu biznesowego opierającego się na wejściu firmy na nowe rynki, a następnie jego wcielenia w życie.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe