„Polska wschodnia" jest programem skierowanym do przedsiębiorców z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego oraz podkarpackiego. Pozwala on dofinansować projekty związane m.in. z rozwojem nowoczesnego wzornictwa, a następnie jego wdrażania, wprowadzania nowych produktów, usług lub procesów będących efektem badań przeprowadzonych przez firmę lub zakupionych od podmiotów zewnętrznych. Program daje także możliwość sfinansowania projektów związanych z internacjonalizacją, czyli stworzeniem nowego modelu biznesowego opierającego się na wejściu firmy na nowe rynki, a następnie jego wcielenia w życie.
Do tej pory pomoc z programu otrzymało ponad 400 przedsiębiorców, a kwota wsparcia zbliża się do 600 mln zł. A przecież liczba ta będzie znacząco większa, biorąc pod uwagę to, że duża liczba wniosków czeka jeszcze na ocenę (wnioski złożone w zakończonych lub trwających obecnie naborach) oraz szykowane są kolejne konkursy. Warto więc zapoznać się z ramowym planem ich ogłaszania. A z tego harmonogramu wynika, że w przyszłym roku przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze wsparcia dla platform startowych, zwiększyć międzynarodową aktywność gospodarczą, stworzyć innowacyjne produkty poprzez wdrożenie wyników prac B+R i otrzymać wsparcie w wykorzystaniu procesów wzorniczych.
Rozwój przez eksport
Jednym z działań, które ma zostać uruchomione w przyszłym roku, jest to o numerze 1.2 „Internacjonalizacja MSP". W szczególności jest ono skierowane do tych firm, które nie mają jeszcze doświadczenia w sprzedaży swoich towarów lub usług za granicą, ale chciałyby to zmienić. Pomóc ma im w tym wsparcie doradcze. Po prostu przedsiębiorcy będą mogli zatrudnić firmę doradczą, która pomoże przygotować nową strategię rozwoju opartą na wejściu na nowy rynek, a część kosztów wykonanej przez nią usługi zostanie sfinansowane z funduszy. Między innymi chodzi tutaj o:
- przeprowadzenie analizy możliwości eksportowych firmy (zbadanie produktów oraz ocena konkurencyjnej pozycji przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych),
- wskazanie rynków docelowych (uhierarchizowanie i identyfikacja potencjalnych kontrahentów),