- Wskaż jakie kwestie trzeba będzie poruszyć w komunikacji z działami zakupów poszczególnych dywizji produktowych po to, aby zapewnić płynne przejście do modelu centralnego działu zakupów.
System ABC pozwoli modelować profil produktów
Karol Bisek, ACMA, CGMA, członek CIMA
Dla takiej firmy jak Scent, czyli spółki działającej na wielu rynkach i posiadającej zróżnicowany portfel produktów, wdrożenie podejścia Activity Based Management (ABM) jest niezbędne. Jest to szczególnie istotne zarówno w sytuacji zaostrzającej się konkurencji na rynku, jak i spadającej rentowności działalności. Głównym celem systemu ABC (acticity-based costing) jest pomiar rentowności poszczególnych produktów, linii biznesowych czy procesów. Dzięki temu rozwiązaniu zarząd Scent będzie więc mógł świadomie podejmować decyzje o portfelu produktów, rynkach, na których się znajduje, technologii produkcji czy polityce rabatowej. Scent stoi przed podobnym problemem biznesowym jak Tesco, które w obliczu spadku rentowności i wzrostu konkurencji zdecydowało się w 2015 roku na ograniczenie asortymentu w sklepach o 30 proc. ABM będzie pomocne w ocenie, które linie biznesowe czy procesy i w jakim zakresie Scent powinien zrestrukturyzować, aby odzyskać rentowność i zwiększyć przychody. Wdrożenie i późniejsze utrzymanie systemu ABC nie jest jednak proste. Wymaga wsparcia ze strony kierownictwa, współpracy między zespołami, zmiany w kulturze firmy. ABM ma także swoje „wąskie gardła": ryzyko niepoprawnej definicji nośników kosztów, zbytnie skomplikowanie systemu, nadmiar dostarczanych informacji.
Kluczowym elementem w zarządzaniu zmianą jest określenie, dlaczego i czy zmiana jest firmie potrzebna, a jeżeli tak, to jaka i w jakim zakresie. W przypadku Scent występuje potrzeba zbudowania świadomości wśród wytwórców zapachów o kosztach i czasie pozyskania surowców, przy jednoczesnym zapewnieniu, że narzucane cele w tym zakresie nie ograniczą poziomu innowacyjności. Odpowiednie zarządzanie zmianą nie może zaistnieć bez sprawnej komunikacji oraz zaszczepienia kultury zmiany wśród pracowników. Wytwórcy perfum powinni mieć przeświadczenie, że mają wpływ na poprawę wyników w firmie. Odpowiedni program szkoleniowy w tym zakresie, zmiana modelu wynagradzania i większa integracja w firmie to podstawowe narzędzia, które można wykorzystać w osiągnięciu tego celu.
Korzyści związane z centralizacją magazynu wydają się być oczywiste. Przedstawione problemy dotyczące zarówno dostępności zapasów, jak i komunikacji w firmie w tym zakresie wymagają naprawy, a centralizacja magazynu jest odpowiednim rozwiązaniem. Pozostaje jednak zdecydować, ile magazynów i w jakim zakresie ma obsługiwać poszczególne lokalizacje i części biznesu, które mogą mieć specyficzne wymagania biznesowe. Centralizacja w pełnym zakresie może stworzyć nowe problemy, które przewyższą uzyskane korzyści.
Centralizacja niezaprzeczalnie wiąże się z redukcją zatrudnienia. Przy takim przedsięwzięciu w pierwszej kolejności należy zakreślić zakres zmiany i najbardziej precyzyjnie jak to możliwe wyznaczyć osoby, które zostaną zwolnione, określić wpływ zwolnień na strategię i poszczególne jednostki biznesowe. Bez wątpienia wymaga to odwagi ze strony kadry kierowniczej. W obecnej sytuacji Scent potrzebuje spokoju i koncentracji na procesie restrukturyzacyjnym, a nie niepokojów i spekulacji wśród załogi. Kierownictwo Scent nie może sobie także pozwolić na rotację wśród kluczowych pracowników. Przekazany przez kierownictwo komunikat ma nakreślić, w jaki sposób ta zmiana wzmacnia biznes i wpisuje się w strategię firmy oraz realizuje cel, jakim jest zyskowny i stabilny Scent. W tym procesie żadna z części biznesu nie może się czuć wykluczona.