Firma

Zakupy w sieci: UE wzmacnia ochronę klientów przed oszustami

Adobe Stock
Nowe unijne przepisy mają poprawić ochronę konsumentów przed oszustwami oraz umożliwić szybsze wykrywanie nieuczciwych firm.

We wtorek Parlament Europejski przyjął nowelizację rozporządzenia w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów. Zwiększą ona uprawniania krajowych organów odpowiedzialnych za wykrywanie przypadków naruszeń praw konsumenckich w internecie i za eliminowanie takich praktyk.

Nowe przepisy mają na celu zlikwidowanie luk prawnych wynikających ze zróżnicowania systemów ochrony konsumenckiej w poszczególnych krajach UE.

Uprawnienia śledcze i wykonawcze będą obejmować m.in. prawo do żądania od rejestratorów domen i banków informacji potrzebnych do zidentyfikowania nieuczciwych handlowców; możliwość dokonywania zakupów testowych towarów lub usług, w tym anonimowo; uprawnienie do nałożenia obowiązku wyraźnego wyświetlenia ostrzeżenia lub nakazu usunięcia treści cyfrowych w celu powstrzymania nielegalnej praktyki; nakładanie kar, w tym grzywien i czasowych mandatów; informowanie konsumentów o sposobie ubiegania się o odszkodowanie.

Nowe przepisy pozwolą wyeliminować takie działania handlowe jak m.in. krótkotrwała sprzedaż promocyjna na terenie UE biletów przez linię lotniczą, która następnie anulowała zniżkowe bilety, długoterminowy abonament kryjacy się za ofertą „wypróbowania" telefonu za 1 euro czy dyskryminacja klientów ze względu na kraj ich pochodzenia przez agencje wynajmu samochodów (na przykład w zakresie ceny - wiele takich skarg trafia do Europejskich Centrów Konsumenckich).

Przepisy przyjęte przez Parlament muszą jeszcze zostać przyjęte przez Radę UE, aby mogły wejść w życie, następnie będzie obowiązywało dwudziestoczteromiesięczne vacatio legis.

Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL