- Wyniki meczów
Wyniki finansowe klubu uzależnione są od skuteczności piłkarzy na boisku. Jeżeli drużyna gra słabo, to popyt na bilety i gadżety klubowe spada. Jeżeli „Glory" spadnie w tabeli Veldouńskiej Ligi Piłki Nożnej, to nadawcy telewizyjni będą mniej chętnie transmitować jego mecze.
- Zainteresowanie społeczne piłką nożną
Przychody klubu uzależnione są w znacznym stopniu od ogólnego zainteresowania piłką nożną. Wszystkie strumienie uzyskiwanych przez klub przychodów są podatne na ewentualny spadek zainteresowania publiczności tą dyscypliną. Będąc klubem piłkarskim, „Glory" jest częściowo uzależniony od działań podejmowanych przez Veldouńską Ligę Piłki Nożnej oraz inne kluby, z którymi współzawodniczy w staraniach uczynienia z futbolu popularnej dyscypliny sportowej, czyli takiej, która jest atrakcyjna dla nabywców biletów i artykułów promocyjnych, skłania nadawców do zakupu praw do transmisji oraz przyciąga komercyjnych sponsorów.
- Sponsoring
Klub musi zrobić wszystko, aby aktywnie pozyskiwać najlepsze kontrakty sponsorskie i utrzymywać je mocy.
Podpisanie umowy sponsorskiej może skutkować powstaniem istotnego kosztu alternatywnego. Sponsorzy zainteresowani zakupem powierzchni reklamowej mogą domagać się, aby klub nie sprzedawał jej swoim bezpośrednim konkurentom. Co za tym idzie, zanim klub podpisze umowę z reklamodawcą – na przykład z firmą motoryzacyjną – musi mieć pewność, że nie mógł uzyskać lepszych warunków w umowie z innym producentem samochodów.
- Prawo do transmisji
Opłaty z tytułu praw do transmisji uzgadniane są przez Veldouńską Ligę Piłki Nożnej oraz kluby należące do ligi. Kontrola klubu nad negocjacjami poprzedzającymi te uzgodnienia jest bardzo ograniczona. Uzyskiwane przez klub przychody z praw do transmisji częściowo zależą od jego wyników sportowych, ale na ich wysokość wpływa również ogólna kwota uzgodnionych płatności za prawa do transmisji, a także przyjęty przez klub wzór, zgodnie z którym kwota ta podlega podziałowi.
- Artykuły klubowe
Artykuły promujące klub produkowane są na licencji jednej z dużych firm odzieżowych. Na sukces komercyjny sprzedaży gadżetów klubowych mogą wpłynąć kwestie związane z jakością produktów oraz kwestie etyczne, takie jak środowisko pracy robotników wytwarzających te produkty.
Jesteś starszym specjalistą ds. finansów zatrudnionym w Klubie Piłkarskim „Glory". Odpowiadasz bezpośrednio przed zarządem spółki, doradzając mu w zakresie projektów i kwestii strategicznych. Zostałeś(-aś) poproszony(-a) o opinię dotyczącą następujących zagadnień:
- komercyjna opłacalność utrzymywania zespołu drugoligowego;
- potencjalne szanse i zagrożenia wynikające ze współkorzystania z infrastruktury klubu.
Obiektywizm, integralność i profesjonalizm pod znakiem zapytania
Agnieszka Biała, ACMA, CGMA, członkini CIMA
Większość krajów, w których piłka nożna jest popularną dyscypliną sportu, posiada wiele lig, które zasadniczo pozostają wypłacalne. Utrzymanie przez „Glory" drugiej ligii będzie uzasadnione z finansowego punktu widzenia, jeżeli znajdzie się wystarczająca liczba graczy i kibiców, którzy uczynią jej prowadzenie opłacalnym. W Veldoun piłka nożna nie była do tej pory popularną dyscypliną, a kluby pierwszej ligi mają tu stosunkowo krótką historię. Nowe drużyny, zlokalizowane w tych samych miastach, mogą nie znaleźć kibiców, związanych już emocjonalnie z drużynami pierwszej ligi. Jeżeli mniejsze kluby nie zdołają uzyskać wystarczających przychodów, to będą borykać się ze sfinansowaniem budowy własnych stadionów. To duży problem, ponieważ nierealne jest, żeby dwie drużyny dzieliły jeden obiekt.
„Glory" stoi przed ryzykiem utraty części poparcia. Realnym zagrożeniem jest również spadek do drugiej ligi. Może to zniechęcić wielu kibiców, w efekcie czego zmniejszy się również liczba sprzedanych biletów i gadżetów klubowych. Spadną też dochody wynikające z obecności w telewizji.
Jeżeli „Glory" utrzyma klub drugiej ligi, największym wyzwaniem będzie utrzymanie podziału pomiędzy dwoma drużynami. Założyciel „Glory" – Kartar, proponuje, żeby przestrzeń stadionowa była dzielona pomiędzy graczami przez pierwsze dwa lata lub wymianę zawodników. To może doprowadzić do wielu konfliktów interesów w kierownictwie klubu. Należy uspokoić zwolenników „Glory", którzy mogą stwierdzić, że zaproponowane rozwiązanie zniszczy klub. Jeżeli „Glory" przegra jaki- kolwiek mecz, to zwolennicy będą mogli odnieść wrażenie, że zasoby drużyny są kierowane do klubu drugiej ligi. Dla przykładu, wypożyczenie obiecującego gracza rezerwowego do klubu drugiej ligi zwróci uwagę w przypadku, gdy kontuzjowany zostanie piłkarz pierwszego składu. Zamiary Kartara mogą również niepokoić kibiców, stawiając pod znakiem zapytania stabilność finansowania lub sugerując chęć odejścia od „Glory" i wspierania nowego klubu.
Kolejnym problemem mogą stać się kwestie etyczne, np. obawa o obiektywizm: jedna osoba piastuje równie odpowiedzialne role w dwóch drużynach piłki nożnej. To nasuwa z kolei pytanie o integralność i profesjonalizm: „Glory" posiada zasoby finansowe w gotówce, a Kartar zamierza użyć pieniędzy należących do interesariuszy w celu wsparcia drugiego klubu. Pieniądze nie należą do niego i w związku z tym nie powinien używać ich w celu budowania swoich wpływów w środowisku piłkarskim.