Jak zarządzać klubem piłkarskim

- „Glory" jest klubem piłkarskim notowanym w Veldouńskiej Lidze Piłki Nożnej. Wszystkie kluby grające w tej lidze mają siedzibę w Veldoun – dużym i bogatym, zindustrializowanym państwie położonym w Azji Południowej.

Aktualizacja: 12.11.2016 08:22 Publikacja: 12.11.2016 07:42

Jak zarządzać klubem piłkarskim

Foto: www.sxc.hu

W Veldoun panuje demokracja, regularnie przeprowadzane są wybory. Bezrobocie jest tam niskie, a Veldouńczycy są względnie zamożni, dobrze wykształceni i cieszą się dobrą kondycją zdrowotną.

W tym kraju sport jest popularnym sposobem spędzania wolnego czasu, a wielu Veldouńczyków ogląda mecze krykieta – na żywo i w telewizji.

Veldouńska Liga Piłki Nożnej

Każdy klub działający w Veldoun jest samodzielnym i pełnoprawnym przedsiębiorstwem. Kluby uzyskują finansowanie z czterech głównych źródeł: ze sprzedaży biletów dla kibiców, z licencji na transmisje telewizyjne meczów, a także od sponsorów i ze sprzedaży artykułów promujących klub.

Ostatnio dziennik Veldoun Daily News napisał, że piłka nożna to sport, a nie tylko biznes:

„Niemal połowa przychodów klubów piłkarskich pochodzi z praw do transmisji. Dochody uzyskiwane ze sprzedaży biletów, artykułów promocyjnych i od sponsorów uznawane są za dodatek do kwot otrzymywanych przez kluby z tytułu licencji telewizyjnych.

W krajach o dłuższych tradycjach piłkarskich, np. w Wielkiej Brytanii, przychody z tytułu praw telewizyjnych stanowią ok. 70 proc. całości przychodów klubów piłkarskich.

Należałoby sobie życzyć, aby kluby nie przesadziły z liczbą kontraktów podpisywanych z sowicie wynagradzanymi graczami młodymi pokolenia, bo mogłoby to zmusić je do podwyższenia cen biletów i gadżetów klubowych do poziomu nieosiągalnego dla większości lojalnych veldouńskich kibiców. Oglądanie meczu w telewizji to nie to samo, co bycie na trybunach. Piłka nożna to sport dla kibiców. Miejmy nadzieję, że biznesmeni nie wywindują cen do poziomu przekraczającego możliwości finansowe sympatyków futbolu."

Klub Piłkarski „Glory" – najważniejsze informacje o firmie

„Glory" została utworzona w 2006 r. przez dr. Kartara Sanghera, założyciela Glorious Energy Group, jednej z największych veldouńskich grup kapitałowych notowanych na giełdzie. Sam Kartar jest niezwykle zamożnym człowiekiem. Wielkość jego majątku osobistego jest nieznana, ale zaliczany jest do pięćsetki najbogatszych osób na świecie.

Sanghera uznał, że powołanie do życia klubu piłkarskiego będzie ciekawym wyzwaniem. Jego zdaniem, tego rodzaju przedsięwzięcie może mieć sens ekonomiczny pod warunkiem, że będzie właściwie zarządzane. „Glory" jest spółką giełdową.

Klub odnosi duże sukcesy na polu sportowym. Kadra klubowa składa się z pewnej liczby zawodników, którzy grali wcześniej w najlepszych ligach świata, a także z młodych piłkarzy, w większości pochodzących z Veldoun. Zawodnicy zagraniczni są zazwyczaj utytułowanymi piłkarzami kończącymi karierę.

Wszystkie kluby z Veldoun ciągle poszukują młodych, utalentowanych graczy. Zawodnicy zazwyczaj podpisują kontrakty na okres do trzech lat.

Wszystkie kluby Veldouńskiej Ligi Piłki Nożnej posiadają programy pozyskiwania młodych talentów, których celem jest zainteresowanie sportem nastolatków.

Młodzi zawodnicy, którzy wykazują odpowiednie predyspozycje i umiejętności, mogą podpisać z klubem oficjalny kontrakt, na podstawie którego po zakończeniu edukacji otrzymują szansę na przejście do pierwszej drużyny klubu.

„Glory" ma 32 dorosłych zawodników, spośród których 18 zazwyczaj stanowi kadrę pierwszego składu na mecze ligowe. Każda drużyna składa się z 11 zawodników oraz trzech piłkarzy rezerwowych, którzy podczas meczu mogą zastąpić zmęczonych lub sfaulowanych kolegów.

Pozostali zawodnicy tworzą drużynę rezerwową („drugi skład"). Piłkarze drugiego składu zastępują graczy z pierwszego składu, gdy dany zawodnik podstawowej drużyny jest niedysponowany, albo gdy selekcjoner zespołu zadecyduje, że zawodnik z pierwszego składu powinien spędzić kilka meczów poza murawą. Drugie składy drużyn Veldouńskiej Ligi Piłki Nożnej grają w niższej klasie rozgrywkowej („drugiej lidze"), co umożliwia zawodnikom rezerwowym regularne rozgrywanie punktowanych spotkań.

Strategia „Glory"

Model biznesowy

- Sukces w podstawowym obszarze działalności klubu jest niezmiennie uzależniony od zwycięstw w meczach piłkarskich. Dobre wyniki sportowe należy jednak osiągać w rozważny i odpowiedzialny finansowo sposób. Trzeba pozyskać i zatrzymać świetnych piłkarzy, fachowo ich szkolić i efektywnie nimi zarządzać.

- Należy dbać o „Glory" jako brand, co pozwoli na maksymalne wykorzystanie potencjału związanego z możliwościami reklamowymi i sponsorskimi, a także generowanie przychodów ze sprzedaży towarów promujących klub.

- Klub musi ponadto podejmować działania zmierzające do zachowania piłkarskiego środowiska Veldoun. W długoterminowej perspektywie sprzedaż biletów i przychody z transmisji telewizyjnych będą zależeć od zainteresowania kibiców tą dyscypliną sportu.

Czynniki ryzyka

Zidentyfikowano następujące czynniki, które mogą okazać się istotne dla przyszłych sukcesów „Glory":

- Niepowodzenia wizerunkowe

Pozyskanie i utrzymanie kibiców zależą od zdolności do zachowania pozytywnego obrazu klubowego brandu. Na taką zdolność mogą negatywnie wpłynąć liczne czynniki, w tym umiejętność wygrywania meczy piłkarskich. Utrata sympatii kibiców może skutkować obniżeniem zdolności klubu do przyciągania sponsorów i reklamodawców.

- Ocena inwestycji

Klub piłkarski musi dokonać znacznych inwestycji w infrastrukturę fizyczną, dzięki czemu stadion i ośrodki treningowe „Glory" pozostaną skuteczne, bezpieczne i będą należycie spełniać swoje funkcje.

Ponadto klub jest w dużym stopniu uzależniony od zdolności do inwestowania w utalentowanych graczy, menedżerów i szkoleniowców. Trudno jednoznacznie ocenić, czy takie inwestycje przyniosą oczekiwane skutki.

- Pozyskiwanie i zatrzymywanie utalentowanych piłkarzy

Globalny rynek utalentowanych graczy, menedżerów i szkoleniowców charakteryzuje się ogromną konkurencyjnością. Niemal w każdym przypadku, w którym „Glory" podejmuje próbę zatrudnienia takich osób, musi radzić sobie z konkurencją ze strony innych klubów. Niepozyskanie najlepszych zawodników może wpłynąć na wyniki rozgrywek, szczególnie wówczas, gdy klub utraci tego czy innego piłkarza na rzecz ligowych rywali.

- Kontuzje zawodników

Piłka nożna jest sportem kontaktowym, a kontuzje mogą okazać się powszechnym zjawiskiem. Drobne urazy występujące w trakcie meczów lub treningów są dość częste, natomiast poważna kontuzja może wyłączyć kluczowego zawodnika z rozgrywek do końca sezonu, a nawet zakończyć jego piłkarską karierę.

- Przepływy pieniężne

Z uwagi na konkurencję, zarobki najlepszych piłkarzy stanowią znaczącą pozycję kosztową każdego odnoszącego sukcesy klubu piłkarskiego. Utrzymanie odpowiedniego składu zdolnych do gry zawodników wymaga przyjęcia istotnych zobowiązań dotyczących wypłacanych w przyszłości wynagrodzeń. Wymaga to umiejętnego pogodzenia wzajemnie sprzecznych celów.

- Wyniki meczów

Wyniki finansowe klubu uzależnione są od skuteczności piłkarzy na boisku. Jeżeli drużyna gra słabo, to popyt na bilety i gadżety klubowe spada. Jeżeli „Glory" spadnie w tabeli Veldouńskiej Ligi Piłki Nożnej, to nadawcy telewizyjni będą mniej chętnie transmitować jego mecze.

- Zainteresowanie społeczne piłką nożną

Przychody klubu uzależnione są w znacznym stopniu od ogólnego zainteresowania piłką nożną. Wszystkie strumienie uzyskiwanych przez klub przychodów są podatne na ewentualny spadek zainteresowania publiczności tą dyscypliną. Będąc klubem piłkarskim, „Glory" jest częściowo uzależniony od działań podejmowanych przez Veldouńską Ligę Piłki Nożnej oraz inne kluby, z którymi współzawodniczy w staraniach uczynienia z futbolu popularnej dyscypliny sportowej, czyli takiej, która jest atrakcyjna dla nabywców biletów i artykułów promocyjnych, skłania nadawców do zakupu praw do transmisji oraz przyciąga komercyjnych sponsorów.

- Sponsoring

Klub musi zrobić wszystko, aby aktywnie pozyskiwać najlepsze kontrakty sponsorskie i utrzymywać je mocy.

Podpisanie umowy sponsorskiej może skutkować powstaniem istotnego kosztu alternatywnego. Sponsorzy zainteresowani zakupem powierzchni reklamowej mogą domagać się, aby klub nie sprzedawał jej swoim bezpośrednim konkurentom. Co za tym idzie, zanim klub podpisze umowę z reklamodawcą – na przykład z firmą motoryzacyjną – musi mieć pewność, że nie mógł uzyskać lepszych warunków w umowie z innym producentem samochodów.

- Prawo do transmisji

Opłaty z tytułu praw do transmisji uzgadniane są przez Veldouńską Ligę Piłki Nożnej oraz kluby należące do ligi. Kontrola klubu nad negocjacjami poprzedzającymi te uzgodnienia jest bardzo ograniczona. Uzyskiwane przez klub przychody z praw do transmisji częściowo zależą od jego wyników sportowych, ale na ich wysokość wpływa również ogólna kwota uzgodnionych płatności za prawa do transmisji, a także przyjęty przez klub wzór, zgodnie z którym kwota ta podlega podziałowi.

- Artykuły klubowe

Artykuły promujące klub produkowane są na licencji jednej z dużych firm odzieżowych. Na sukces komercyjny sprzedaży gadżetów klubowych mogą wpłynąć kwestie związane z jakością produktów oraz kwestie etyczne, takie jak środowisko pracy robotników wytwarzających te produkty.

Jesteś starszym specjalistą ds. finansów zatrudnionym w Klubie Piłkarskim „Glory". Odpowiadasz bezpośrednio przed zarządem spółki, doradzając mu w zakresie projektów i kwestii strategicznych. Zostałeś(-aś) poproszony(-a) o opinię dotyczącą następujących zagadnień:

- komercyjna opłacalność utrzymywania zespołu drugoligowego;

- potencjalne szanse i zagrożenia wynikające ze współkorzystania z infrastruktury klubu.

Obiektywizm, integralność i profesjonalizm pod znakiem zapytania

Agnieszka Biała, ACMA, CGMA, członkini CIMA

Większość krajów, w których piłka nożna jest popularną dyscypliną sportu, posiada wiele lig, które zasadniczo pozostają wypłacalne. Utrzymanie przez „Glory" drugiej ligii będzie uzasadnione z finansowego punktu widzenia, jeżeli znajdzie się wystarczająca liczba graczy i kibiców, którzy uczynią jej prowadzenie opłacalnym. W Veldoun piłka nożna nie była do tej pory popularną dyscypliną, a kluby pierwszej ligi mają tu stosunkowo krótką historię. Nowe drużyny, zlokalizowane w tych samych miastach, mogą nie znaleźć kibiców, związanych już emocjonalnie z drużynami pierwszej ligi. Jeżeli mniejsze kluby nie zdołają uzyskać wystarczających przychodów, to będą borykać się ze sfinansowaniem budowy własnych stadionów. To duży problem, ponieważ nierealne jest, żeby dwie drużyny dzieliły jeden obiekt.

„Glory" stoi przed ryzykiem utraty części poparcia. Realnym zagrożeniem jest również spadek do drugiej ligi. Może to zniechęcić wielu kibiców, w efekcie czego zmniejszy się również liczba sprzedanych biletów i gadżetów klubowych. Spadną też dochody wynikające z obecności w telewizji.

Jeżeli „Glory" utrzyma klub drugiej ligi, największym wyzwaniem będzie utrzymanie podziału pomiędzy dwoma drużynami. Założyciel „Glory" – Kartar, proponuje, żeby przestrzeń stadionowa była dzielona pomiędzy graczami przez pierwsze dwa lata lub wymianę zawodników. To może doprowadzić do wielu konfliktów interesów w kierownictwie klubu. Należy uspokoić zwolenników „Glory", którzy mogą stwierdzić, że zaproponowane rozwiązanie zniszczy klub. Jeżeli „Glory" przegra jaki- kolwiek mecz, to zwolennicy będą mogli odnieść wrażenie, że zasoby drużyny są kierowane do klubu drugiej ligi. Dla przykładu, wypożyczenie obiecującego gracza rezerwowego do klubu drugiej ligi zwróci uwagę w przypadku, gdy kontuzjowany zostanie piłkarz pierwszego składu. Zamiary Kartara mogą również niepokoić kibiców, stawiając pod znakiem zapytania stabilność finansowania lub sugerując chęć odejścia od „Glory" i wspierania nowego klubu.

Kolejnym problemem mogą stać się kwestie etyczne, np. obawa o obiektywizm: jedna osoba piastuje równie odpowiedzialne role w dwóch drużynach piłki nożnej. To nasuwa z kolei pytanie o integralność i profesjonalizm: „Glory" posiada zasoby finansowe w gotówce, a Kartar zamierza użyć pieniędzy należących do interesariuszy w celu wsparcia drugiego klubu. Pieniądze nie należą do niego i w związku z tym nie powinien używać ich w celu budowania swoich wpływów w środowisku piłkarskim.

W Veldoun panuje demokracja, regularnie przeprowadzane są wybory. Bezrobocie jest tam niskie, a Veldouńczycy są względnie zamożni, dobrze wykształceni i cieszą się dobrą kondycją zdrowotną.

W tym kraju sport jest popularnym sposobem spędzania wolnego czasu, a wielu Veldouńczyków ogląda mecze krykieta – na żywo i w telewizji.

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego