„Jeżeli kupi pan ten produkt w tej chwili, będzie pan mógł liczyć na 50 proc. obniżkę ceny", „Normalnie to urządzenie kosztuje 6 tys. zł, ale wyjątkowo może je pani mieć za 3 tys.", „Regularna cena w naszej firmie to 7 tys., ale dla biorących udział w badaniach, cenę obniżyliśmy do 3,5 tys. zł". Zdarza się, że w ten sposób przedsiębiorcy zachęcają klientów do nabycia oferowanych przez nich produktów. Taka sprzedaż często połączona jest z pokazem, w trakcie którego konsultanci ukazują zalety oferowanego sprzętu.
O ile polityka cenowa, w tym stosowanie obniżek, przecenianie towarów mieści się w swobodzie prowadzenia działalności, to jednak nie jest ona absolutna. Przedsiębiorca musi podporządkować się regułom prawa ochrony uczciwej konkurencji, jak i prawa ochrony konsumentów.
Oferowanie towarów po cenie niższej od regularnej, gdy ta ostatnia nigdy nie jest stosowana, to przykład sprzecznej z prawem polityki marketingowej. Takie działanie to nieuczciwa praktyka rynkowa i może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Chodzi o przypadki, gdy przedsiębiorca podaje regularną cenę wyrobu, ale w praktyce sprzedaje go po cenie niższej.
Dlaczego jest to zakazane? Mogłoby się wydawać, że dla konsumenta 40 proc. upust jest korzystny. Szukając odpowiedzi, warto zacytować przepisy. W myśl art. 3 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, stosowanie takich praktyk jest zakazane. Definicję samej praktyki zawiera art. 2 pkt 4, wskazując, że za taką uznaje się działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania, oświadczenie lub informację handlową, w szczególności reklamę i marketing, bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta.
Należy przyjąć, że w zakresie pojęcia praktyki rynkowej mieści się każdy czyn przedsiębiorcy oraz każda forma działania przedsiębiorcy (sposób postępowania, oświadczenie lub komunikat handlowy, w tym reklama i marketing). Istotne jest, że wskazane formy mogą być kwalifikowane jako praktyki rynkowe wówczas, gdy są bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta, tj. gdy mogą oddziaływać na jego decyzje ekonomiczne.