Jak prowadzić stabilny i zyskowny biznes

Relacje w biznesie to jeden z najważniejszych kluczy do sukcesu. Jak umacniać kontakty z klientami, partnerami, kontrahentami, dostawcami i współpracownikami, żeby móc prowadzić stabilny, efektywny i zyskowny biznes?

Publikacja: 22.09.2017 06:40

Jak prowadzić stabilny i zyskowny biznes

Foto: Fotolia.com

1. Stały kontakt

Pozostawanie w regularnym kontakcie zdecydowanie ułatwia stosunki, kiedy zajdzie potrzeba omówienia poważnej kwestii czy wyjaśnienia jakiegoś problemu. Czasu przeważnie brakuje, niż jest go nadmiar, ale warto pamiętać o wykorzystywaniu wszystkich możliwych środków komunikacji do podtrzymywania kontaktu. I nie chodzi wcale o codzienne smalltalki. Może to być na przykład polecenie na LinkedInie ciekawego artykułu, przesłanie mejlowo najnowszych badań z branży czy pochwalenie się przez Facebooka ukończeniem nowej realizacji firmy. Dobre wrażenie robi także przesłanie kartki świątecznej, podarowanie drobnego upominku urodzinowego czy życzenie spokojnego urlopu.

2. Waga inicjatywy

Według 1st Financial Training Services 96 niezadowolonych klientów nie narzeka i nie składa skarg, jednak 91 proc. z nich już nigdy nie decyduje się na skorzystanie z usługi. Nie należy czekać zatem, aż ktoś powie, że coś jest nie tak. Warto pokazać zaangażowanie, inicjatywę, nowe rozwiązania i pomysły, troskę o satysfakcję. Klient czy partner będzie dzięki temu miał poczucie, że obu stronom równie mocno zależy na osiągnięciu celu czy powodzeniu projektu. Podobno, aby zadośćuczynić jednemu złemu wrażeniu, potrzeba aż dwunastu wrażeń pozytywnych. Nie ma zatem na co czekać!

3. Niezbędne formalności

Nikt nie lubi formalności. Często generują one wiele problemów i potrafią rzucić cień nawet na efektywną i sprawną współpracę. Porządek w dokumentacji, dokładnie opracowane umowy, przygotowane z pomocą prawnika naprawdę potrafią zaoszczędzić trudności. Skrupulatne załatwianie spraw pozostawia dobre wrażenie i pozwala zapamiętać współpracę jako szybką i bezkonfliktową. Co więcej, dobrze sporządzona umowa umożliwia klarowne określenie oczekiwania wszystkich podmiotów, a także gwarantuje obustronną jasność i pozwala uniknąć nieporozumień.

4. Spotkania z ludźmi

Ostatecznie pracuje się z ludźmi, a relacje nawiązywane mejlowo lub telekonferencyjnie nie zastąpią tych, które toczą się w rzeczywistości. Spotkania na żywo budują przywiązanie nie tylko do marki, ale i do konkretnej osoby. Poza tym poświęcony czas, którego potrzeba znacznie więcej na bezpośrednie spotkania, jest również dowodem dużego zaangażowania w projekt, problem czy potrzebę klienta. Nie należy spotykać się tylko w salach konferencyjnych. Zaproszenie na kolację do restauracji pozwala zbudować swobodniejszą i życzliwszą relację.

5. Wzajemne przysługi

Reguła wzajemność jest niezmiernie silnym mechanizmem, co potwierdziły liczne badania, w tym bodaj najsłynniejsze przeprowadzone przez Dennisa Regana. Wyświadczenie przysługi – nawet takiej, nie proszonej – znacząco zwiększa szansę na otrzymanie tego, o co poprosi się przy kolejnej okazji. W biznesie można wykorzystać regułę wzajemności na wiele sposobów. Można na przykład polecić swojego partnera nowemu klientowi. Polecenia i rekomendacje to najskuteczniejsze metody pozyskiwania stałych kontaktów, zatem partner na pewno to doceni i będzie się czuł zobowiązany odwdzięczyć się w przyszłości.

6. Zaufanie i dobre relacje

Zaufanie jest kluczowym czynnikiem udanej współpracy i dobrych relacji. Zdobyć je nie jest łatwo (według Diagnozy społecznej 9 na 10 Polaków nie ufa innym), za to stracić – wręcz przeciwnie. Uczciwość działań powinna być fundamentem każdego przedsiębiorstwa, które chce, aby te fundamenty były solidne. Relacje, które opierają się na zaufaniu, będą nie tylko długofalowe, ale również przełożą się na bezkonfliktową, przyjemną współpracę nad kolejnymi projektami, ponieważ obie strony będą miały pewność co do rzetelności swoich partnerów i nie będą spowalniać prac zbędnymi pytaniami, kontrolowaniem czy prośbami o udzielenie wyjaśnień.

7. Czas po zakończeniu transakcji

Nie można urywać kontaktu od razu po finalizacji zlecenia. Dzięki temu pokazuje się, że po pierwsze – partner realnie interesuje się danym projektem, jego dalekosiężnymi efektami, po drugie – można przygotować grunt pod rozmowy o współpracy w przyszłym roku, czy przy kolejnej okazji. W ten sposób daje się również dowód tego, że firma dokłada wszelkich starań, by satysfakcja z jej działań była jak największa. Wszystkie te elementy pozwalają partnerom zapamiętać firmę, zbudować obustronne zaufanie, a co za tym idzie – tworzyć trwałe relacje biznesowe.

8.Rozstania na krótko

Trwałość i owocność niektórych relacji wcale nie musi oznaczać ciągłej i bliskiej współpracy. Menedżer nie dogadał się z jednym z dyrektorów i postanowił założyć własny biznes lub odszedł do konkurencyjnej firmy? Nie warto palić za sobą mostów. Każda relacja jest cenna. Być może więcej zyska się w przyszłości kontaktując się z menedżerem od czasu do czasu w ważnych sprawach, niż pracując ze sobą na co dzień.

9. Wszystko można ulepszyć

Konkurencja nie śpi, dlatego zawsze trzeba myśleć o tym, jak ulepszać usługi, zaspokajać kolejne potrzeby klientów lub lepiej zaspokajać te bieżące. Należy rozmawiać z klientem i pytać go o to, jak zmieniają się jego oczekiwania i wymagania. Dzięki temu nie tylko pokazuje się, że ważna jest jego satysfakcja, ale także podnosi się poziom świadczonych mu usług.

10. Szycie według rozmiaru

To nie nowość, ale zawsze warto to powtórzyć – każdy klient, partner czy kontrahent ma indywidualne potrzeby i powinien być indywidualnie traktowany. Tylko w przypadku unikalnego podejścia można w ogóle mówić o prawdziwej relacji, a nie o schematycznym kontakcie. Dopasowanie usługi do specyficznej potrzeby klienta sprawia, że zyskuje się jego zaufanie i wizerunek firmy, na którą można liczyć, a z takimi właśnie partnerami każdy chce współpracować.

Autor jest prezesem spółek Pegasus Solutions oraz Inventage

1. Stały kontakt

Pozostawanie w regularnym kontakcie zdecydowanie ułatwia stosunki, kiedy zajdzie potrzeba omówienia poważnej kwestii czy wyjaśnienia jakiegoś problemu. Czasu przeważnie brakuje, niż jest go nadmiar, ale warto pamiętać o wykorzystywaniu wszystkich możliwych środków komunikacji do podtrzymywania kontaktu. I nie chodzi wcale o codzienne smalltalki. Może to być na przykład polecenie na LinkedInie ciekawego artykułu, przesłanie mejlowo najnowszych badań z branży czy pochwalenie się przez Facebooka ukończeniem nowej realizacji firmy. Dobre wrażenie robi także przesłanie kartki świątecznej, podarowanie drobnego upominku urodzinowego czy życzenie spokojnego urlopu.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe