Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Firma

Budowa Centralnego Potru Komunikacyjnego

Fotolia.com
Jeżeli rzšd nie usunie barier, budowa centralnego lotniska może potrwać dekady.

Eksperci się zgodni: budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów k. Grodziska Maz. może zostać sparaliżowana przez przepisy. Bariery to procedury œrodowiskowe czy wywłaszczeniowe. Rzšd o tym wie i oprócz specustawy planuje wprowadzić przepisy o obszarach zorganizowanego inwestowania (OZI).

– Centralny port to olbrzymia inwestycja. Załatwianie formalnoœci w zwykłym trybie zajmie dwie dekady. Trzeba dostać tysišce decyzji, w razie sporów liczyć się z tysišcami spraw w sšdach – uważa Konrad Płochocki, dyrektor generalny Polskiego Zwišzku Firm Deweloperskich.

Samo uchwalenie miejscowego planu potrwa lata, a grunty trzeba odrolnić. Bez zgody ministra rolnictwa to się nie uda. Problem będzie też z pozyskaniem terenów.

– Z wieloma właœcicielami i użytkownikami wieczystymi trzeba będzie rokować, by sprzedali działki, a gdy odmówiš, uruchomić procedury wywłaszczeniowe – mówi Maciej Obrębski, adwokat.

Na drodze stanš też przepisy o ochronie œrodowiska. – Jedna decyzja œrodowiskowa nie wystarczy. Na terenie lotniska będš różne inwestycje oddziałujšce na otoczenie: stacje paliw, kolej, pasy startowe – mówi Obrębski. Niedaleko przyszłego lotniska sš też tereny chronione, np. puszcze Kampinoska i Bolimowska. Mogš więc zaprotestować ekolodzy.

Eksperci uważajš, że bez specprzepisów centralny port nie powstanie. To dzięki nim mamy autostrady i stadiony, bo pozwalajš jednš decyzjš zastšpić kilka, m.in. lokalizacyjnš, wywłaszczeniowš, podziałowš. Rzšd o tym wie.

– Na razie jednak nie pracujemy nad żadnym projektem w tej sprawie – mówi Tomasz Żuchowski, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Według MIB lotnisko z infrastrukturš będzie można zrealizować również dzięki obszarom zintegrowanego inwestowania. Projekt ich dotyczšcy w tym tygodniu trafi do konsultacji. – Zgodnie z nim gminy będš mogły wytyczać specjalnymi planami obszar na konkretne inwestycje – twierdzi minister Żuchowski. – Na terenie OZI majš obowišzywać uproszczone formalnoœci, np. zintegrowane pozwolenie na budowę obejmujšce podział nieruchomoœci czy zezwolenie na wycinkę drzew. Dzięki temu inwestorzy będš mogli szybko ruszyć – dodaje.

Na budowie przyzwoicie mogš zarobić właœciciele gruntów, na których stanš hotele czy magazyny. Reszta wywłaszczona pod budowę CPK obejdzie się smakiem, bo to państwo odkupi ziemię. – Nie widzę tu możliwoœci spekulacji – podkreœla Barbara Bugaj, analityk ds. rynku nieruchomoœci w urban.one. Zwłaszcza że nie wiadomo, gdzie powstanš nieruchomoœci komercyjne, a gdzie np. pasy startowe.

Z danych urban.one wynika, że cena mkw. gruntu pod zabudowę jednorodzinnš w Baranowie to ok. 47 zł. – Obok, w Stanisławowie, w ostatnich dwóch latach sprzedawały się działki rolne. Ich œrednia cena to 6 zł za mkw. – podaje Barbara Bugaj.

Grunty pod inwestycje komercyjne, jak szacuje Kuba Karliński, członek zarzšdu firmy Magmillon i inwestor na rynku nieruchomoœci, dziœ mogš być warte ok. 150 zł za mkw.

– Budowa lotniska może nawet podwoić tę cenę, jednak nie z dnia na dzień – ocenia.

150 zł tyle płaci się za grunty pod inwestycje na terenie, gdzie powstanie lotnisko

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL