Zmiany w zabezpieczeniach finansowych biur podróży okazały się niewystarczające. W tym roku upadły cztery biura podróży. Już wiadomo, że klientom Intertour najprawdopodobniej nie zostanie zwrócona pełna suma wpłacona na poczet wakacji, na które nie pojechali. W lepszej sytuacji są klienci Alfa Star i Digitur.
– Jeśli chodzi o Alfa Star, zadecydował przypadek. Gwarancja została wyliczona na podstawie przychodów z 2013 r. Natomiast w bieżącym roku firma ograniczyła swoją działalność ze względu na sytuację w Egipcie – mówi Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki. I dodaje, że z reguły przychody biur z każdym rokiem rosną. Przypadek Alfa Star nie świadczy więc o wydolności systemu zabezpieczeń finansowych biur podróży, o którego zmianę Izba apeluje od lat.
Minimalne sumy
Okazuje się, że większość biur podróży wykupuje gwarancje na minimalnym wymaganym przez prawo poziomie. Potwierdzają to wyniki kontroli przeprowadzanych przez marszałka województwa mazowieckiego, gdzie zarejestrowanych jest najwięcej organizatorów usług turystycznych. Takie zabezpieczenie może nie starczyć na zwrot pełnych kwot. A zapewnienie pełnego zwrotu turystom nałożyło na Polskę unijne prawo.
Na zwrot trzeba poczekać
– Problemem jest też czas oczekiwania na zwrot wpłaconych przez turystów kwot – mówi prezes Niewiadomski.
– Klienci Alfa Star mogą dostać pieniądze dopiero w 2017 r. Po ogłoszeniu niewypłacalności trzeba poczekać na wygaśnięcie zabezpieczenia. Biorąc pod uwagę okresy, na które są zawierane umowy gwarancji, może to trwać prawie rok, chyba że wcześniej marszałek wyda decyzje o zakazie działalności – mówi dr Piotr Cybula, radca prawny. I dodaje, że wówczas gwarancje wygasają od razu. Od tego momentu trzeba czekać kolejny rok. Tyle czasu mają klienci na zgłaszanie roszczeń. Dopiero później zostaje ułożona lista osób poszkodowanych i ustalona wysokość zwrotów. Dr Cybula dodaje, że tak długi okres oczekiwania może być niezgodny z unijnym prawem. W myśl stanowiska Komisji Europejskiej zwrot powinien odbywać się niezwłocznie i bez zbędnych formalności.