Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że mogą zostać zobowiązani do udzielenia rekompensaty swoim klientom. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje zgodność zachowań przedsiębiorców z zakazem praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W takiej sprawie prezes UOKiK, poza nałożeniem sankcji pieniężnej w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy, może określić obowiązek usunięcia skutków naruszenia lub przyjąć od przedsiębiorcy zobowiązanie do podjęcia działań do tego zmierzających, w drodze tzw. rekompensaty publicznej. Te ostatnie środki coraz częściej wykorzystywane są jako narzędzia mające prowadzić do skutecznego i trwałego eliminowania zjawisk antykonsumenckich. Dowodzi tego jedna z ostatnich decyzji prezesa UOKiK dotycząca praktyki stosowanej przez jeden z banków. Efektem postępowania prowadzonego przez UOKiK jest przyjęcie przez bank zobowiązania do zmiany praktyki i zrekompensowania strat konsumentom. Rekompensata zakłada zwrot przez bank 100 zł klientom, którym bank nie udzielił w terminie odpowiedzi na złożoną reklamację.
Przyjęte zobowiązanie stanowi przykład zastosowania rekompensaty publicznej jako narzędzia zmierzającego do usunięcia trwających skutków praktyki antykonsumenckie.
W wyniku przyjęcia przez przedsiębiorcę zobowiązania lub w drodze decyzji stwierdzającej naruszenie interesów konsumenckich prezes UOKiK nakłada na przedsiębiorcę obowiązek podjęcia określonych działań na rzecz konsumentów w postaci np. zwrotu pieniędzy, zapewnienia dostępu do nowego kanału telewizyjnego lub umożliwieniu konsumentom odzyskania składki ubezpieczeniowej.
Warto wskazać też na decyzje z grudnia 2015 r., na mocy których prezes UOKiK zakwestionował praktyki promocyjne kredytu konsumenckiego uznając, iż wprowadzają one konsumentów w błąd. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani m.in. do:
- listownego poinformowania konsumentów o decyzji oraz o możliwości rezygnacji z zawartego ubezpieczenia,