Jak nie naruszyć zbiorowych interesów klientów

Także małe przedsiębiorstwa powinny zwracać szczególną uwagę na zbiorowe interesy konsumentów. Naruszenie ich bywa coraz kosztowniejsze.

Publikacja: 24.08.2016 07:00

UOKiK skutecznie identyfikuje antykonsumenckie zjawiska.

UOKiK skutecznie identyfikuje antykonsumenckie zjawiska.

Foto: 123RF

Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że mogą zostać zobowiązani do udzielenia rekompensaty swoim klientom. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje zgodność zachowań przedsiębiorców z zakazem praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W takiej sprawie prezes UOKiK, poza nałożeniem sankcji pieniężnej w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy, może określić obowiązek usunięcia skutków naruszenia lub przyjąć od przedsiębiorcy zobowiązanie do podjęcia działań do tego zmierzających, w drodze tzw. rekompensaty publicznej. Te ostatnie środki coraz częściej wykorzystywane są jako narzędzia mające prowadzić do skutecznego i trwałego eliminowania zjawisk antykonsumenckich. Dowodzi tego jedna z ostatnich decyzji prezesa UOKiK dotycząca praktyki stosowanej przez jeden z banków. Efektem postępowania prowadzonego przez UOKiK jest przyjęcie przez bank zobowiązania do zmiany praktyki i zrekompensowania strat konsumentom. Rekompensata zakłada zwrot przez bank 100 zł klientom, którym bank nie udzielił w terminie odpowiedzi na złożoną reklamację.

Przyjęte zobowiązanie stanowi przykład zastosowania rekompensaty publicznej jako narzędzia zmierzającego do usunięcia trwających skutków praktyki antykonsumenckie.

W wyniku przyjęcia przez przedsiębiorcę zobowiązania lub w drodze decyzji stwierdzającej naruszenie interesów konsumenckich prezes UOKiK nakłada na przedsiębiorcę obowiązek podjęcia określonych działań na rzecz konsumentów w postaci np. zwrotu pieniędzy, zapewnienia dostępu do nowego kanału telewizyjnego lub umożliwieniu konsumentom odzyskania składki ubezpieczeniowej.

Warto wskazać też na decyzje z grudnia 2015 r., na mocy których prezes UOKiK zakwestionował praktyki promocyjne kredytu konsumenckiego uznając, iż wprowadzają one konsumentów w błąd. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani m.in. do:

- listownego poinformowania konsumentów o decyzji oraz o możliwości rezygnacji z zawartego ubezpieczenia,

- zwrotu całości składki ubezpieczeniowej oraz

- zwrotu wszystkim konsumentom, którzy zawarli umowy w okresie emisji kwestionowanych reklam, kosztów pożyczki.

W innej decyzji z 30 grudnia 2015 r. UOKiK stwierdził, że jeden z operatorów telefonii komórkowej naruszył zbiorowe interesy konsumentów, podwyższając wysokość abonamentu o 5 zł. Oprócz nałożenia na przedsiębiorcę kary finansowej w wysokości ponad 4,5 mln zł. przedsiębiorca został zobowiązany do usunięcia skutków niekorzystnej dla abonentów praktyki m.in. w ten sposób, iż każdy konsument, który dostał informację o jednostronnej zmianie wysokości abonamentu, powinien otrzymać 65 zł rekompensaty.

Rekompensata publiczna stanowi istotne narzędzie umożliwiające trwałe usunięcie skutków stwierdzonych naruszeń, które pełni funkcję:

- represyjną, bo wymaga od przedsiębiorcy poniesienia kosztów oraz

- restytucyjną, bo pozwala na uzyskanie przez konsumentów bezpośrednich korzyści wynikających z wydanej przez prezesa UOKiK decyzji.

Wobec wzrostu liczby zjawisk antykonsumenckich identyfikowanych przez UOKiK w różnych segmentach działalności firm, jak również w związku z zauważaną przez UOKiK nieskutecznością systemu kar pieniężnych, można spodziewać się w najbliższej przyszłości dalszego stosowania rekompensaty publicznej jako środka eliminacji skutków stwierdzonych naruszeń. Taki kierunek działań UOKiK świadczy o potrzebie bieżącego monitorowania i weryfikowania przez przedsiębiorców swojej aktywności rynkowej również w kontekście działań oddziałujących lub mogących oddziaływać na interesy konsumentów.

Autor jest radcą prawnym, Kancelaria Prawna Schampera, Dubis, Zając

Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że mogą zostać zobowiązani do udzielenia rekompensaty swoim klientom. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje zgodność zachowań przedsiębiorców z zakazem praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W takiej sprawie prezes UOKiK, poza nałożeniem sankcji pieniężnej w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy, może określić obowiązek usunięcia skutków naruszenia lub przyjąć od przedsiębiorcy zobowiązanie do podjęcia działań do tego zmierzających, w drodze tzw. rekompensaty publicznej. Te ostatnie środki coraz częściej wykorzystywane są jako narzędzia mające prowadzić do skutecznego i trwałego eliminowania zjawisk antykonsumenckich. Dowodzi tego jedna z ostatnich decyzji prezesa UOKiK dotycząca praktyki stosowanej przez jeden z banków. Efektem postępowania prowadzonego przez UOKiK jest przyjęcie przez bank zobowiązania do zmiany praktyki i zrekompensowania strat konsumentom. Rekompensata zakłada zwrot przez bank 100 zł klientom, którym bank nie udzielił w terminie odpowiedzi na złożoną reklamację.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a