Dane osobowe: firmy chcą zmian w projekcie dyrektywy o prywatności w sieci

Firmy apelują o zmiany w projekcie unijnej dyrektywy o prywatności w sieci.

Publikacja: 21.07.2017 08:08

Dane osobowe: firmy chcą zmian w projekcie dyrektywy o prywatności w sieci

Foto: 123RF

Adresatami apelu są resortu rozwoju i cyfryzacji oraz polscy deputowani w Parlamencie Europejskim. Podpisały się zaś pod nim organizacje zrzeszające przedsiębiorców, m.in. Konfederacja Lewiatan, Związek Pracodawców Branży Reklamowej IAB Polska, Startup Poland czy ZIPSEE Cyfrowa Polska.

Twierdzą, że niektóre propozycje zawarte w projekcie dyrektywy o prywatności w sieci (e-privacy) są sprzeczne z postanowieniami generalnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które wejdzie w życie w maju przyszłego roku. Chodzi m.in. o uznanie danych lokalizacyjnych za poufne oraz wymaganie dodatkowego uzyskiwania zgody na przetwarzanie metadanych (np. tzw. ciasteczek). Według autorów apelu utrudni to rozwój wielu innowacyjnych usług, jak np. inteligentnych samochodów.

Wymóg wyrażania zgody na przetwarzanie metadanych będzie też uciążliwy dla użytkowników – przy każdym odwiedzeniu strony z innego urządzenia lub przeglądarki będą musieli ponownie ją wyrażać. Ciężej będzie też dopasować usługi i reklamy do preferencji użytkownika.

Zdaniem organizacji ucierpią na tym przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, a także branża reklamy online.

Zastrzeżenia budzi też konieczność niezwłocznej anonimizacji metadanych. Może to utrudnić rozpatrywanie reklamacji (nie będzie wiadomo, której usługi ona dotyczy). Ich długie przechowywanie spowoduje zaś dodatkowe koszty dla biznesu.

Doktor Paweł Litwiński z Instytutu Allerhanda uważa, że wszelkie obawy firm to na razie spekulacje, gdyż nie ma jeszcze wniosku ustawodawczego w Komisji Europejskiej w sprawie e-privacy.

– Problemem jest natomiast niepewność prawa. Nie wiadomo, czy przygotowywać się do RODO, czy już też do dyrektywy e-privacy i jak te uregulowania będą się różnić. Grozi nam rewolucja po rewolucji – mówi dr Litwiński.

Adresatami apelu są resortu rozwoju i cyfryzacji oraz polscy deputowani w Parlamencie Europejskim. Podpisały się zaś pod nim organizacje zrzeszające przedsiębiorców, m.in. Konfederacja Lewiatan, Związek Pracodawców Branży Reklamowej IAB Polska, Startup Poland czy ZIPSEE Cyfrowa Polska.

Twierdzą, że niektóre propozycje zawarte w projekcie dyrektywy o prywatności w sieci (e-privacy) są sprzeczne z postanowieniami generalnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które wejdzie w życie w maju przyszłego roku. Chodzi m.in. o uznanie danych lokalizacyjnych za poufne oraz wymaganie dodatkowego uzyskiwania zgody na przetwarzanie metadanych (np. tzw. ciasteczek). Według autorów apelu utrudni to rozwój wielu innowacyjnych usług, jak np. inteligentnych samochodów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe