W związku z nadejściem sezonu urlopowego, zwiększoną liczbą podróżnych, częściej pojawiają się opóźnienia w podróżach lotniczych. Pasażerowie zwykle niestety nie mają świadomości swoich praw związanych z opóźnionym lotem, nie wiedzą jak postępować ani także czego mogą wymagać od przewoźnika lotniczego.
Prawa pasażerów reguluje rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 roku ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Nie każdy lot
Ważną kwestią, którą pasażerowie muszą brać pod uwagę i o której muszą pamiętać to kwestia, iż omawiane przepisy znajdują zastosowanie do osób odlatujących z lotniska na obszarze Unii Europejskiej oraz do osób odlatujących z lotniska w kraju trzecim (spoza Unii) i lądujących w państwie członkowskim. Rozporządzenie przyznaje pasażerom uprawnienia związane z następującymi przypadkami:
- odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera;
- odwołania lotu;