Firma

Zapłacą za zawyżanie cen aut

123RF
Przewoźnicy będą się domagać odszkodowań od producentów ciężarówek.

Polscy przewoźnicy rozważają wniesienie pozwu zbiorowego za zawyżanie cen samochodów ciężarowych w latach 1997–2011.

Komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager od kilkunastu miesięcy prowadzi postępowanie dotyczące zmowy cenowej największych w Europie producentów ciężarówek. Do ustalania cen produktów miało dojść między głównymi graczami europejskiego rynku: DAF Trucks, Daimler, Iveco, Scania, Volvo i MAN, w latach 1997–2011. Według ocen Komisji Europejskiej koncerny te nie tylko stworzyły kartel cenowy, ale także wspólnie miały opóźniać wejście nowych norm czystości spalin.

Komisja Europejska może nałożyć kary na producentów sięgające 10 proc. przychodów, w tym przypadku nawet ponad miliard euro.

Kary za ograniczanie konkurencji to jedno. W grę wchodzą jeszcze konkretne roszczenia związane z poniesioną szkodą. Pozwy takie chcą składać polscy przedsiębiorcy.

– Coraz więcej przewoźników zwraca się do nas z pytaniami o możliwość uzyskania odszkodowania za bezprawne działania producentów – mówi adwokat Bartosz Majerski z Kancelarii Prawnej Iuridica z Krakowa. Podkreśla, że możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych za zmowę monopolową została przesądzona w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej już kilkanaście lat temu.

Pod koniec listopada 2014 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę regulującą dochodzenie roszczeń odszkodowawczych z tytułu naruszenia prawa konkurencji. Państwa członkowskie mają czas do końca 2016 r. na wdrożenie dyrektywy do własnych porządków prawnych. Jej implementacja ułatwi dochodzenie praw przewoźnikom.

– Ułatwieniem w ewentualnych procesach o odszkodowania prowadzone przed polskimi sądami będzie stwierdzenie praktyk ograniczających konkurencję przez Komisję Europejską. Czekamy w tym momencie na decyzję Komisji Europejskiej – mówi mecenas Majewski.

Polscy przewoźnicy w latach 1997–2011 kupili ok. 150 tys. nowych ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton, wartych ponad 12 mld euro.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL