Polscy przewoźnicy rozważają wniesienie pozwu zbiorowego za zawyżanie cen samochodów ciężarowych w latach 1997–2011.
Komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager od kilkunastu miesięcy prowadzi postępowanie dotyczące zmowy cenowej największych w Europie producentów ciężarówek. Do ustalania cen produktów miało dojść między głównymi graczami europejskiego rynku: DAF Trucks, Daimler, Iveco, Scania, Volvo i MAN, w latach 1997–2011. Według ocen Komisji Europejskiej koncerny te nie tylko stworzyły kartel cenowy, ale także wspólnie miały opóźniać wejście nowych norm czystości spalin.
Komisja Europejska może nałożyć kary na producentów sięgające 10 proc. przychodów, w tym przypadku nawet ponad miliard euro.
Kary za ograniczanie konkurencji to jedno. W grę wchodzą jeszcze konkretne roszczenia związane z poniesioną szkodą. Pozwy takie chcą składać polscy przedsiębiorcy.
– Coraz więcej przewoźników zwraca się do nas z pytaniami o możliwość uzyskania odszkodowania za bezprawne działania producentów – mówi adwokat Bartosz Majerski z Kancelarii Prawnej Iuridica z Krakowa. Podkreśla, że możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych za zmowę monopolową została przesądzona w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej już kilkanaście lat temu.