Znaczna część spośród przytoczonych powyżej postulatów została już wdrożona zarówno do unijnego, jak i polskiego porządku prawnego. Dlatego tez unijny legislator (a w ślad za nim polski) skoncentrował się w treści nowych dyrektyw na takich aspektach jak: dzielenie zamówienia na części, określanie górnego poziomu warunku weryfikującego potencjał ekonomiczny wykonawcy czy zmniejszenie obciążeń administracyjnych (te 3 aspekty wymienione zostały w zamieszczonym niedawno na stronach Komisji Europejskiej dokumencie pt. „Nowe możliwości dla małych i średnich przedsiębiorstw w ramach reformy prawa").
Mniej biurokracji
Za główne dobrodziejstwo rozwiązań wprowadzanych omawianą nowelizacją uważa się zmniejszenie obowiązków administracyjnych i biurokratycznych (zagadnienie to omówione zostało w poprzednim komentarzu do nowelizacji prawa zamówień publicznych – „Administracja" z 21 czerwca 2016 r. ). Składanie jednolitego formularza opartego na oświadczeniach wykonawcy zamiast kompletowania sterty dokumentów czy zakaz żądania dokumentów ogólnodostępnych w bezpłatnych bazach danych to tylko niektóre spośród zmian wpływających na gotowość ubiegania się przez MŚP w wyścigu o zamówienia publiczne.
Zamówienia na części
Wśród zmian mających w szczególny sposób oddziaływać na MŚP wymienia się nowe regulacje dotyczące dzielenia zamówienia na części. Dotychczasowe uprawnienie do dokonywania podziału przeobraża się bowiem niejako w obowiązek. Wynika to z wymogu wyjaśnienia w protokole przyczyn niedokonania podziału zamówienia. Co istotne wprowadzono regulacje umożliwiające ograniczenie możliwości składania ofert tylko w jednej lub kilku częściach.
Możliwe jest także odstąpienie od ograniczania liczby ofert, przy jednoczesnym wskazaniu, iż w przypadku, gdy oferty danego wykonawcy okażą się najkorzystniejsze w przypadku więcej niż jednej części zamówienia, uzyska on zamówienie jedynie na jedną część. W takiej sytuacji ustawa nakazuje określenie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów lub zasad, które znajdą zastosowanie w celu dokonania wyboru, w których częściach udzielone zostanie zamówienie. Ma to ograniczyć arbitralność decyzji zamawiającego.
Powyższe rozwiązania mają, zdaniem polskiego ustawodawcy, zagwarantować większą aktywność wykonawców zaliczanych do grona MŚP, którzy, w przypadku braku podziału zamówienia na części, nie byliby w stanie złożyć oferty. Z kolei regulacje dotyczące uprawnień zamawiającego do ograniczania liczby ofert bądź części zamówienia przypadających jednemu wykonawcy służyć mają dywersyfikacji zamówień w sytuacji, gdy, zdaniem zamawiającego, jest to pożądane.
Potencjał ekonomiczny
Mechanizmem mającym odegrać istotną rolę w niwelowaniu barier stojących przed MŚP w ubieganiu się o zamówienia publiczne ma być ograniczenie w zakresie określania warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu do potencjału ekonomicznego. Zgodnie z nowym przepisem zamawiający nie będzie mógł wymagać, aby minimalny roczny przychód, którym powinni wykazać się wykonawcy, przekraczał dwukrotność wartości zamówienia.