Nowelizująca Prawo farmaceutyczne wejdą w życie 25 czerwca 2017 roku ( Dz.U. z 2017 r. poz.1015) . Niosą one za sobą istotne zmiany dla podmiotów planujących otwierać w przyszłości apteki ogólnodostępne oraz tych, które już je prowadzą. W tym kontekście niezmiernie ważne stało się przygotowanie planu sukcesji, aby ustrzec się przed utratą zezwolenia na prowadzenie apteki. Nowego można już nie otrzymać.
Nowelizacja od początku budziła wiele emocji. Z jednej strony wskazywano, że proponowane zmiany spowodują powrót aptek w ręce polskich farmaceutów, z drugiej – że tak głęboka ingerencja w rynek apteczny zamrozi go na lata, a zasady rynkowej konkurencji nie będą już chroniły pacjentów przed podwyższaniem cen leków.
Ograniczenia dla nowych aptek
Od chwili wejścia w życie nowelizacji, obostrzeniu ulegną ograniczenia w wydawaniu zezwoleń na prowadzenie apteki ogólnodostępnej. W myśl wprowadzonych przepisów zezwolenie nie zostanie wydane, jeżeli na jedną aptekę w danej gminie będzie przypadać średnio więcej niż 3 tys. mieszkańców, a odległość planowanej inwestycji od najbliższej apteki ogólnodostępnej będzie mniejsza niż 500 metrów (kryterium geograficzno – demograficzne). Jednocześnie ograniczony został krąg potencjalnych form prowadzenia działalności aptecznej. W dotychczasowym stanie prawnym istniała w tym zakresie duża swoboda, a apteka mogła być prowadzona zarówno w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, jak również w formie spółek prawa handlowego, Nie istniał przy tym wymóg, by apteka prowadzona była przez farmaceutę, który musiał być jedynie kierownikiem apteki. Po wejściu w życie przepisów, możliwymi formami prowadzenia apteki będzie jednoosobowa działalność, spółka jawna lub partnerska, przy czym wymagane będzie posiadanie statusu czynnego farmaceuty, zarówno przez indywidualnego przedsiębiorcę, jak również przez wszystkich wspólników lub partnerów spółki wnioskującej o wydanie zezwolenia. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że spółka zatrudnia kierownika – farmaceutę, gdyż wymóg ten zachowuje aktualność w nowej regulacji. Nowe przepisy mają także ograniczyć skupianie w jednych rękach większej liczby aptek. Zgodnie z nowelizacją, właściwy wojewódzki inspektor farmaceutyczny odmówi wydania zezwolenia podmiotowi posiadającemu cztery lub więcej aptek bezpośrednio lub pośrednio (poprzez podmioty kontrolowane albo spółki, w których jest wspólnikiem). Niewątpliwie zatem znacznie trudniejsze będzie uzyskanie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej na mocy wprowadzonych przepisów, które wejdą w życie w ciągu 30. dni od momentu ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw. Nie dziwi zatem fakt, iż wojewódzkie inspektoraty farmaceutyczne przeżywają oblężenie wniosków o wydanie zezwolenia na dotychczasowych zasadach.
Co z sukcesją
Zgodnie z treścią nowej ustawy, zezwolenia wydane przed wejściem w życie zachowują moc. Problemy zaczynają się w sytuacji próby sprzedaży przedsiębiorstwa, przekształcenia spółki prowadzącej aptekę, czy w przypadku śmierci osoby prowadzącej działalność apteczną. Tego typu sytuacje mogą bowiem rodzić negatywne skutki, z utratą zezwolenia włącznie. Warto zatem przygotować plan sukcesji przedsiębiorstwa, by skutecznie uniknąć tych zagrożeń.
Przepisy stanowią, iż zezwolenie na prowadzenie apteki wygasa w przypadku: