Skarbówka ma dużo czasu na kontrolę

Przedsiębiorca odliczający stratę musi nawet 11 lat przechowywać księgi za rok, w którym ją wykazał.

Aktualizacja: 31.05.2016 09:28 Publikacja: 31.05.2016 08:22

Skarbówka ma dużo czasu na kontrolę

Foto: 123RF

Stratę z działalności gospodarczej możemy odliczać przez pięć lat. Dokumenty, które ją potwierdzają, musimy jednak przechowywać dłużej. Takie wnioski można wyciągnąć z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Spór dotyczył interpretacji, o którą wystąpiła spółka akcyjna. Poniosła stratę podatkową i wykazała ją w deklaracji CIT-8. Zamierza ją rozliczać, zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o CIT, przez pięć lat. Twierdzi, że księgi i dokumenty księgowe potwierdzające stratę powinna przechowywać do upływu okresu przedawnienia. Wynosi pięć lat, licząc od końca roku, w którym złożyła deklarację CIT-8 (razem sześć lat).

Izba skarbowa miała jednak inne zdanie. Przypomniała, że urzędnicy mogą weryfikować wszystkie elementy mające wpływ na wysokość podstawy opodatkowania dopóty, dopóki mają uprawnienie do określenia wysokości zobowiązania podatkowego, tj. do chwili jego przedawnienia. Stratę wolno więc sprawdzać, do kiedy istnieje możliwość weryfikowania podatku za rok, w którym ją odliczono. Przedawnia się dopiero wtedy, gdy minie okres przedawnienia zobowiązania za ten rok.

Spółka zaskarżyła interpretację do sądu, ten jednak przyznał rację skarbówce. Zaznaczył, że prawo do wydania decyzji określającej wysokość straty nie przedawnia się w rozumieniu art. 70 § 1 ordynacji podatkowej, gdyż nie dotyczy zobowiązania podatkowego. Decyzja o stracie może więc zostać wydana tak długo, jak długo możliwa jest weryfikacja deklaracji za rok, w którym została odliczona.

Reasumując, fiskus zyskuje dodatkowe pięć lat na sprawdzenie rozliczeń. Wychodzi więc na to, że przedsiębiorcy, którzy odliczają stratę, powinni przechowywać dokumenty potwierdzające jej poniesienie nawet przez 11 lat.

Stratę z działalności gospodarczej możemy odliczać przez pięć lat. Dokumenty, które ją potwierdzają, musimy jednak przechowywać dłużej. Takie wnioski można wyciągnąć z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Spór dotyczył interpretacji, o którą wystąpiła spółka akcyjna. Poniosła stratę podatkową i wykazała ją w deklaracji CIT-8. Zamierza ją rozliczać, zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o CIT, przez pięć lat. Twierdzi, że księgi i dokumenty księgowe potwierdzające stratę powinna przechowywać do upływu okresu przedawnienia. Wynosi pięć lat, licząc od końca roku, w którym złożyła deklarację CIT-8 (razem sześć lat).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara