76 proc. polskich przedsiębiorców ma świadomość, że w maju weszło w życie nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez kancelarię Cameron McKenna Greszta i Sawicki.
Tylko 15 proc. ankietowanych planuje zwiększenie zasobów ludzkich i finansowych na ochronę danych. W badaniu CMS wzieło udziała ponad 100 firm. Połowa z nich zatrudnia powyżej 500 osób. Połowa badanych uważa, że ochrona prywatności jest ważna, choćby dlatego, że oczekują jej klienci. Ta kwestia od dawna jest przez część polskiego biznesu traktowana po macoszemu – uważa radca prawny z CMS Marcin Lewoszewski, pomysłodawca i jeden z autorów raportu przygotowanego po badaniu.
Co czeka przedsiębiorców
Za dwa lata firmy muszą wdrożyć nowe unijne regulacje dotyczące ochrony danych osobowych. Zgodnie z nimi np. portale społecznościowe i dostawcy „darmowej" poczty elektronicznej będą musieli weryfikować, czy osoba, której dane są przetwarzane, ma co najmniej 16 lat (młodszym potrzebna będzie zgoda rodzica). Rozporządzenie precyzuje również, w jakich sytuacjach dane osobowe powinny być usunięte w ramach tzw. prawa do bycia zapomnianym, np. kiedy ich przetwarzanie nie jest już niezbędne.
Każda osoba, której dane są profilowane do celów marketingu, będzie mogła wnieść sprzeciw na takie przetwarzanie.
Z badania wynika, że firmy nie spieszą się z wdrażaniem przepisów. Tylko 67 proc. badanych wie, ile czasu zostało na dostosowanie się do nich. W niektórych państwach Europy Zachodniej przygotowania do tego rozpoczęto już pół roku temu.