Dotacje unijne na umiędzynarodowienie branży IT i ICT

Program promocji dla branży IT/ICT, który ma pomóc firmom w międzynarodowej ekspansji, zakłada, że przynajmniej jeden z docelowych rynków musi dotyczyć: USA, Japonii, Iranu, Brazylii, Korei Południowej, Izraela lub Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Aktualizacja: 29.05.2016 12:51 Publikacja: 29.05.2016 12:41

Zgodnie z warunkami ubiegania się o unijne wsparcie w ramach branżowych programów promocji, przedsiębiorca musi dysponować własnym planem rozwoju eksportu, ale ten, przynajmniej w pewnym stopniu, musi pokrywać się z założeniami programu. Z jednej strony oznacza to konieczność wyboru przynajmniej jednego rynku docelowego, wskazanego w programie jako rynek perspektywiczny. Dla firm z sektora IT/ICT oznacza to konieczność wskazania: Brazylii, Japonii, Korei Południowej, USA, Iranu, Izraela lub Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Po drugie, planując działania promujące firmę i jej ofertę, trzeba w nich uwzględnić udział w obowiązkowych imprezach, związanych z targami, wystawami lub misjami gospodarczymi, przewidzianymi przez organizatora programu.

Dla omawianej branży oznacza to dokładnie tyle, że przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, zobowiązany jest do wzięcia udziału w przynajmniej sześciu targach branżowych (wskazanych w programie) w charakterze wystawcy, przy czym przynajmniej jedno z tych działań stanowić powinny imprezy targowe, w ramach których zostanie zorganizowane narodowe stoisko informacyjne oraz minimum jedno na targach na rynku wybranym jako rynek perspektywiczny.

Jeżeli wybrane rynki i zaplanowane targi pasują do strategii przedsiębiorcy i jego własnej wizji rozwoju działalności na rynkach międzynarodowych, to na pewno warto pokusić się o zdobycie dotacji. Zgodnie z przyjętymi kryteriami może ona – w przypadku wyboru pomocy de minimis – finansować od 60 proc. do nawet 85 proc. poniesionych wydatków. A te mogą obejmować m.in. koszty:

- wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorcy w danych targach lub danej wystawie,

- usługi doradczej dotyczącej umiędzynarodowienia firmy,

- szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia działalności,

- podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych lub programie wspierającym rozwój na rynkach zagranicznych,

- transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczych,

- rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego,

- organizacji stoiska wystawowego na targach lub wystawie,

- reklamy w mediach targowych,

- udziału w seminariach, kongresach i konferencjach,

- organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej.

Dofinansowanie projektów internacjonalizacji nastąpi ze środków działania 3.3.3: „Wsparcie MSP w promocji marek produktowych – Go to Brand" programu „Inteligentny rozwój". Za jego realizację odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Stąd więcej informacji o konkursie i warunkach składania aplikacji, w tym także ich oceny można znaleźć na stronie www.poir.parp.gov.pl.

Nabór wniosków będzie prowadzony od 24 czerwca do 5 sierpnia.

Zgodnie z warunkami ubiegania się o unijne wsparcie w ramach branżowych programów promocji, przedsiębiorca musi dysponować własnym planem rozwoju eksportu, ale ten, przynajmniej w pewnym stopniu, musi pokrywać się z założeniami programu. Z jednej strony oznacza to konieczność wyboru przynajmniej jednego rynku docelowego, wskazanego w programie jako rynek perspektywiczny. Dla firm z sektora IT/ICT oznacza to konieczność wskazania: Brazylii, Japonii, Korei Południowej, USA, Iranu, Izraela lub Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona