Dane osobowe: kiedy nie rejestrujemy zbioru danych

Jak wynika z informacji biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, przedsiębiorcy, jak i inne podmioty wykorzystujące takie dane, zgłaszają swoje zbiory do rejestracji nawet wówczas, gdy przepisy zwalniają je z tego obowiązku. W związku z tym warto przypomnieć, że chociaż rejestracja zbiorów jest – co do zasady – wymagana, to istnieje kilka przesłanek, które z tego obowiązku zwalniają.

Aktualizacja: 29.05.2016 15:59 Publikacja: 29.05.2016 15:10

Dane osobowe: kiedy nie rejestrujemy zbioru danych

Foto: 123RF

Zarówno w nowym (od 1 stycznia 2015r.) jak i poprzednim stanie prawnym, co do zasady, każdy administrator danych osobowych jest zobowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji GIODO (art. 40 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych DzU z 2015 r. poz. 2135 ze zm. ). Z obowiązku rejestracji zwolnieni są administratorzy danych w przypadkach wskazanych w art. 43 ustawy.

Obowiązujące od 1 stycznia 2015 r. znowelizowane przepisy ustawy o ochronie danych osobowych wprowadziły w tym zakresie dodatkowe ułatwienia, z którymi najczęściej wiążą się wspomniane nieporozumienia. Zmiana przepisów w odniesieniu do rejestracji zbiorów polegała bowiem m.in. na dodaniu dwóch nowych przesłanek wpływających na wymóg rejestracji.

W związku z tymi przesłankami ze zwolnienia skorzystać mogą administratorzy danych także w sytuacji gdy:

- zbiór dotyczy wyłącznie danych „zwykłych" i prowadzony jest tylko w wersji papierowej,

- zbiór dotyczy wyłącznie danych „zwykłych" i administrator danych powołał u siebie i zgłosił GIODO powołanie administratora bezpieczeństwa informacji.

Wynika to z faktu, że katalog zwolnień z obowiązku rejestracji określony w art. 43 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych w wyniku nowelizacji z dnia 7 listopada 2014 r. został rozszerzony o zwolnienie administratorów przetwarzających dane w zbiorach, które nie są prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych (pkt 12). Zwolnienie to dotyczy tzw. zbiorów tradycyjnych (w formie papierowej). Zakres tego zwolnienia jest jednak ograniczony wyłącznie do zbiorów, w których przetwarzane są tzw. dane „zwykłe", natomiast nie obejmuje zbiorów, w których administrator danych przetwarza dane szczególnie chronione (dane wskazane w art. 27 ust. 1 ustawy, tj. dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz dane dotyczące skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także o innych orzeczeniach wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym).

Zatem, aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków: po pierwsze - dane w zbiorze nie są przetwarzane przy użyciu systemu informatycznego (forma papierowa), po drugie –zbiór nie zawiera danych wrażliwych (wymienionych w art. 27).

Kolejnym nowym zwolnieniem z obowiązku rejestracyjnego, wprowadzonym wspomnianą nowelizacją, jest zwolnienie związane z powołaniem administratora bezpieczeństwa informacji i zgłoszeniem go do rejestracji GIODO (art. 43 ust. 1a). Należy jednak zaznaczyć, że omawiane zwolnienie dotyczy także tylko tych zbiorów, które nie zawierają danych wrażliwych. Co istotne, ustawa dla możliwości skorzystania z tego zwolnienia wymaga nie tylko powołania ABI, ale także zgłoszenia tego faktu GIODO.

Zarówno w nowym (od 1 stycznia 2015r.) jak i poprzednim stanie prawnym, co do zasady, każdy administrator danych osobowych jest zobowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji GIODO (art. 40 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych DzU z 2015 r. poz. 2135 ze zm. ). Z obowiązku rejestracji zwolnieni są administratorzy danych w przypadkach wskazanych w art. 43 ustawy.

Obowiązujące od 1 stycznia 2015 r. znowelizowane przepisy ustawy o ochronie danych osobowych wprowadziły w tym zakresie dodatkowe ułatwienia, z którymi najczęściej wiążą się wspomniane nieporozumienia. Zmiana przepisów w odniesieniu do rejestracji zbiorów polegała bowiem m.in. na dodaniu dwóch nowych przesłanek wpływających na wymóg rejestracji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego