Umowy gospodarcze a transport morski: Dostawa towaru do burty statku, ale bez obowiązku załadunku

W handlu międzynarodowym, szczególnie pomiędzy firmami z różnych kontynentów, bardzo często zastosowanie znajduje transport morski. Strony muszą wówczas ustalić, kto ponosi koszt załadunku na kontenerowiec, która strona płaci za transport lub ponosi koszty wyładunku.

Publikacja: 26.05.2017 07:00

Umowy gospodarcze a transport morski: Dostawa towaru do burty statku, ale bez obowiązku załadunku

Foto: www.sxc.hu

Część kontraktu, regulującą zasady dostarczenia towaru, można negocjować krok po kroku. Kontrahenci mogą ustalić, kto za co odpowiada, do jakiego miejsca ma dowieźć ładunek sprzedający, a gdzie odebrać go kupujący. W kolejnych paragrafach mogą ustalać zasady odpowiedzialności w przypadku uszkodzenia lub utraty ładunku. Taka metoda może być skuteczna, ale i czasochłonna. Wiąże się także z ryzykiem pominięcia lub nieprecyzyjnego ustalenia pewnych zasad. Stąd w praktyce międzynarodowego handlu częste odwołania do zwyczajów lub pewnych standardowych reguł, czyli zwyczajów spisanych (tzw. uzansów).

Pozostało 91% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara