Budżet państwa ma zarobić 2,5 mld zł rocznie na ukróceniu oszustw VAT

Obowiązek zapłaty VAT od paliw sprowadzanych z innych krajów Unii Europejskiej ma zamknąć drogę do przekrętów.

Aktualizacja: 24.05.2016 20:29 Publikacja: 24.05.2016 18:30

Budżet państwa ma zarobić 2,5 mld zł rocznie na ukróceniu oszustw VAT

Foto: 123RF

Na wtorkowym posiedzeniu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji utrudniającej wyłudzanie VAT w branży paliwowej.

Jednym z elementów układanki wykorzystywanej przez oszustów w branży paliwowej jest obecna sytuacja, w której podatnikami VAT i akcyzy od jednej transakcji nabycia paliwa z innego kraju unijnego są dwa różne podmioty.

Z doświadczeń kontrolnych wynika – jak czytamy w uzasadnieniu projektu noweli – że w mechanizmie oszustwa wykorzystuje się tzw. zarejestrowanych odbiorców lub składy podatkowe. Można dzięki temu nabyć paliwo w tzw. procedurze zawieszenia poboru akcyzy na rzecz innego podmiotu, który zgodnie z przepisami o VAT jest właścicielem towaru i powinien zapłacić 23 proc. podatku od jego sprzedaży w Polsce. Ten jednak podatku nie płaci, po czym okazuje się tzw. znikającym podatnikiem, często zarejestrowanym w wirtualnym biurze, bez magazynów i majątku.

Obecnie, ze względu na wprowadzone w 2014 r. koncesje na obrót paliwami z zagranicą i zabezpieczenia majątkowe, kontrahentami zarejestrowanych odbiorców i składów podatkowych są firmy zagraniczne posiadające koncesje prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na obrót paliwami z zagranicą. Nie są one polskimi podatnikami VAT z tytułu wprowadzenia paliw na krajowy rynek i ich sprzedaży. To one sprzedają dziś paliwa znikającym podatnikom, co pozwala omijać ochronną funkcję, jaką pełnią zabezpieczenia majątkowe i koncesje na obrót paliwami.

Jak twierdzi Ministerstwo Finansów, szara strefa w obrocie paliwami płynnymi szacowna jest na kilkanaście procent, a straty budżetu na co najmniej 2,5 mld zł rocznie. W 2015 r. nieprawidłowości w VAT w obrocie paliwami, stwierdzone przez kontrolę skarbową, wyniosły 5,8 mld zł.

Projektowane zmiany polegają na wprowadzeniu obowiązku zapłaty VAT w ciągu pięciu dni od wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony podatek pomniejszy później należność wobec fiskusa wykazywaną w deklaracji. Dziś opodatkowana jest dopiero sprzedaż, samo sprowadzenie paliwa jest neutralne.

Podatnikami VAT zostaną składy podatkowe i zarejestrowani odbiory – w przypadku nabyć wewnątrzwspólnotowych dokonywanych z ich wykorzystaniem. Koncesje na obrót paliwami z zagranicą będą mogły uzyskać wyłącznie podmioty z siedzibą w Polsce lub przedsiębiorstwa zagraniczne, które zarejestrowały oddział w naszym kraju. Powiąże to posiadanie koncesji z obowiązkiem rozliczania w Polsce podatku.

Składy podatkowe i zarejestrowani odbiorcy nie będą mogli świadczyć usług na rzecz podmiotów zagranicznych bez oddziału w Polsce.

Przepisy mają obowiązywać od 1 sierpnia.

Etap legislacyjny: projekt trafi do Sejmu

Na wtorkowym posiedzeniu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji utrudniającej wyłudzanie VAT w branży paliwowej.

Jednym z elementów układanki wykorzystywanej przez oszustów w branży paliwowej jest obecna sytuacja, w której podatnikami VAT i akcyzy od jednej transakcji nabycia paliwa z innego kraju unijnego są dwa różne podmioty.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami