Podatek liniowy: Promowanie męża - aktora jest działalnością

Od zarobku za udostępnianie wizerunku aktora można płacić liniowy podatek.

Publikacja: 09.05.2017 07:35

Podatek liniowy: Promowanie męża - aktora jest działalnością

Foto: www.sxc.hu

Osoba zajmująca się promocją swojego sławnego małżonka rozlicza się jak przedsiębiorca. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpiła o nią kobieta prowadząca agencję reklamową. Zajmuje się promowaniem sławnych osób. Zawarła nieodpłatną umowę o współpracy z mężem, znanym aktorem. Z kontraktu wynika, że może korzystać z prawa do jego wizerunku i komercjalizować go, m.in. poprzez prowadzenie działań marketingowo-reklamowych, mających na celu rozpowszechnianie i utrwalanie rozpoznawalności. Jej obowiązkiem jest również dbanie o dobre imię aktora.

Kobieta podpisała umowę z przedsiębiorcą z branży odzieżowej. Wyraziła w niej zgodę na korzystanie z wizerunku aktora w celach promocyjnych i reklamowych. Umowa obejmuje przygotowanie dwóch etapów kampanii reklamowej, w tym udział aktora w sesji zdjęciowej oraz rozpowszechnianie materiałów reklamowych z jego wizerunkiem. Za wykonanie świadczeń wynikających z kontraktu właścicielka agencji otrzyma wynagrodzenie płatne w dwóch transzach.

Jak je opodatkować? Kobieta uważa, że wynagrodzenie z umowy o odpłatne udzielenie praw do korzystania z wizerunku aktora powinno być kwalifikowane jako przychód z działalności gospodarczej. Spełnione są bowiem przesłanki z definicji działalności w ustawie o PIT – czynności są wykonywane w sposób ciągły i zorganizowany oraz mają na celu osiągnięcie zysku.

Konsekwencją przyjęcia takiej kwalifikacji przychodów jest możliwość opodatkowania dochodów 19 proc. stawką liniową. Tak jak pozostałych dochodów uzyskiwanych z firmy.

Kobieta zaznacza, że spełnia przesłanki umożliwiające odprowadzanie podatku liniowego. Złożyła też w tej sprawie odpowiednie oświadczenie w urzędzie skarbowym.

Co na to fiskus? Zgodził się, że wynagrodzenie za udostępnianie wizerunku męża-aktora i prowadzenie działań marketingowo-reklamowych jest przychodem z działalności gospodarczej. Uzyskiwany z niej dochód (czyli przychód minus koszty jego uzyskania) może być opodatkowany 19-proc. liniowym PIT.

—Przemysław Wojtasik

numer interpretacji: nr 0112-KDIL3-3. 4011.9.2017. 1.MC

Osoba zajmująca się promocją swojego sławnego małżonka rozlicza się jak przedsiębiorca. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpiła o nią kobieta prowadząca agencję reklamową. Zajmuje się promowaniem sławnych osób. Zawarła nieodpłatną umowę o współpracy z mężem, znanym aktorem. Z kontraktu wynika, że może korzystać z prawa do jego wizerunku i komercjalizować go, m.in. poprzez prowadzenie działań marketingowo-reklamowych, mających na celu rozpowszechnianie i utrwalanie rozpoznawalności. Jej obowiązkiem jest również dbanie o dobre imię aktora.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów