Ważny wyrok dla przedsiębiorców, którzy wynajmują nieruchomości i płacą czynsz w gotówce. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uznał, że nie muszą sumować płatności, jeśli umowa jest zawarta na czas nieokreślony. Czynsz do 15 tys. zł mogą regulować w gotówce i wrzucać do podatkowych kosztów.
Spór z fiskusem dotyczył obowiązujących od 1 stycznia 2017 r. przepisów, z których wynika, że transakcje pomiędzy przedsiębiorcami muszą być rozliczane za pośrednictwem rachunku płatniczego. Jeśli przedsiębiorca nie przestrzega tego obowiązku, nie zaliczy wydatku do podatkowych kosztów. Dotyczy to wydatków powyżej 15 tys. zł. Z przepisów wynika, że ta kwota to jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności.
Jak stosować te zasady przy rozliczaniu umów najmu czy dzierżawy? Przepisy tego nie wyjaśniają. Fiskus początkowo uważał, że ograniczenia dotyczą tylko umów na czas określony. Z ich treści wynika bowiem całkowita wartość transakcji. Natomiast w umowie zawartej na czas nieokreślony za jednorazową transakcję można uznać zapłatę czynszu za jeden miesiąc.
Skarbówka sumuje
Potem fiskus zmienił zdanie. Pokazuje to sprawa przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność. Wydzierżawia od spółki jawnej nieruchomość. Co miesiąc płaci w gotówce 3 tys. zł czynszu. Umowa została zawarta na czas nieokreślony, z możliwością rozwiązania z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
Czy kwota płaconego w gotówce czynszu może być kosztem? Przedsiębiorca twierdzi, że tak. Argumentuje, że każda płatność to odrębna transakcja. Ponieważ nie przekracza 15 tys. zł, wydatek może być kosztem, bez względu na formę przekazania pieniędzy.