Jak firmy powinny się przygotować do zwalczania korupcji

Wewnętrzne procedury antykorupcyjne mają umożliwić podjęcie właściwych środków organizacyjnych, kadrowych i technicznych, których celem ma być przeciwdziałanie przekupstwu czy nadużywaniu funkcji.

Aktualizacja: 27.04.2018 22:10 Publikacja: 27.04.2018 06:30

Jak firmy powinny się przygotować do zwalczania korupcji

Foto: Adobe Stock

Każda firma z założenia chce prowadzić swą działalność w sposób bezpieczny, ograniczając ryzyko prawne czy wizerunkowe. W dzisiejszej rzeczywistości zauważalne jest, iż ustawodawca i organy stosujące prawo coraz szerzej definiują pojęcie należytej staranności wymaganej od przedsiębiorców, przerzucając na nich ciężar realizacji pewnych obowiązków (np. ochrona danych osobowych). Stosowanie procedur antykorupcyjnych oraz ich weryfikacja przez organy państwowe do tej pory nie były określone przepisami prawa. Zmienić ma to procedowana obecnie ustawa o jawności życia publicznego.

Korupcja wedle powszechnej definicji ma miejsce wówczas, gdy ktoś chce osiągnąć dla siebie jakiś cel i obiecuje, proponuje lub wręcza korzyść majątkową, osobistą lub inną osobie, która piastuje funkcje publiczne lub gospodarcze po to, by cel ten uzyskać. W uzasadnieniu do powołanej ustawy czytamy, iż głównym jej celem jest wzmocnienie transparentności państwa. Tak jak w przypadku brytyjskiej, amerykańskiej, czy-od niedawna obowiązującej-francuskiej ustawy antykorupcyjnej, jej podstawowym założeniem jest nałożenie na firmy obowiązku zapobiegania ryzyku korupcji, w szczególności poprzez zapewnienie odpowiednich środków i procedur wewnętrznych.

Wewnętrzne procedury

Ustawa przewiduje dla przedsiębiorstw przynajmniej średnich oraz wszystkich jednostek sektora finansów publicznych m.in. obowiązek wprowadzenia wewnętrznych procedur antykorupcyjnych, oraz odpowiedzialność za niestosowanie tego obowiązku. Stosowanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych polegać ma na podjęciu środków organizacyjnych, kadrowych i technicznych, mających na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego popełnianiu przestępstw korupcyjnych. Przestępstwami korupcyjnymi zaś są m.in. przekupstwo, zakłócenie przetargu publicznego, płatna protekcja bierna i czynna, korupcja gospodarcza, oszustwo w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, nadużycie funkcji w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej czy korupcja sportowa. Jakie to mają być procedury?

Ustawa wskazuje, iż na wewnętrzne procedury antykorupcyjne zarówno dla przedsiębiorców, jak i jednostek finansów publicznych składają się w szczególności: kodeks antykorupcyjny, zapoznanie pracowników z zasadami odpowiedzialności karnej, procedury dotyczące przyjmowania prezentów i innych korzyści, zakazy podejmowania decyzji w oparciu o działania korupcyjne, procedury postępowania w sprawie zgłaszania nieprawidłowości. Dla przedsiębiorców dodatkowo: klauzule antykorupcyjne w umowach, zakaz tworzenia „funduszy korupcyjnych", procedury informowania organów firmy o propozycjach korupcyjnych. W przypadku jednostek finansów publicznych zaś, opracowanie listy stanowisk zagrożonych korupcją i opracowanie zagrożeń dla całej jednostki oraz procedury informowania kierownika jednostki o propozycjach korupcyjnych.

Odpowiednio opracowany program antykorupcyjny powinien zawierać ocenę ryzyka-mapę zidentyfikowanych ryzyk (np. w obszarach usług doradczych, sponsoringu, dotacji, konfliktu interesów, kontaktów z urzędnikami państwowymi) wraz z weryfikacją kontrahentów (należy przeprowadzić due diligence kontrahentów), odpowiednio wdrożone kodeksy postępowań i program szkoleń, powinien mieć określone mechanizmy kontroli i sankcji, w tym przejrzyste zasady odnoszące się do sygnalistów, systemu dyscyplinarnego, kontroli rachunkowości, kontroli wewnętrznych i systemów monitorowania. W aktach osobowych pracowników powinno znaleźć się oświadczenie o zapoznaniu się przez pracownika z procedurami antykorupcyjnymi obowiązującymi w przedsiębiorstwie. Tym rozwiązaniom powinny towarzyszyć przejrzyste reguły przeprowadzania postępowań wyjaśniających oraz jasna polityka wewnętrznych sankcji dyscyplinarnych.

Podmioty, o których mówi ustawa, mają obowiązek prowadzić książkę kontroli. Rekomendować należy stworzenie także kodeksów antytrustowych oraz procedur postępowania w sprawach zamówień publicznych.

Informacja i szkolenia

Co ustawa mówi jeszcze o procedurach? Procedury te mają być, skuteczne i nie mogą być pozorne. Jak to osiągnąć? Nie wystarczy sam „papier", nawet zawierający najbardziej efektowne klauzule. Trzeba mieć zintegrowany proces, który będzie zapobiegał występowaniu korupcji w firmie, wykrywał jej przypadki oraz reagował we właściwy sposób. Konieczne jest przeprowadzenie kampanii informacyjnej w firmie, przygotowanie ulotek, informacji w intranecie, ale także przeprowadzenie szkoleń dla kadry zarządzającej i dla pracowników, w szczególności sprzedaży, zakupów czy marketingu.

Szkolenia takie powinny mieć charakter cykliczny, a uczestnicy powinni podpisywać listę obecności. Polityki i procedury ograniczania ryzyka nadużyć i korupcji muszą zostać dostosowane do specyfiki biznesu i miejsca jego prowadzenia.

Powinny także zostać wsparte przez odpowiednie szkolenia. Przedsiębiorstwa muszą podjąć konsekwentne i usystematyzowane działania skoncentrowane na potencjalnych zidentyfikowanych ryzykach, zaś postawa i postępowanie kadry zarządzającej powinno stanowić wzór do naśladowania dla pracowników (tzw. tone from the top). Od przedsiębiorców wymaga się dochowania należytej staranności dla uniknięcia sytuacji, w której przedsiębiorstwo staje się narzędziem popełniania czynów zabronionych. To przedsiębiorca będzie musiał wykazać, że należycie realizował obowiązek staranności, wymagany ustawą, a ocenę czy tak rzeczywiście jest, wyda organ kontrolujący, w tym przypadku CBA.

Kontrola CBA

Podmiotem kontrolującym istnienie i stosowanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych przewidzianych ustawą będzie Centralne Biuro Antykorupcyjne (dalej CBA). Kontrola prowadzona w celu weryfikacji informacji o podejrzeniu naruszenia przepisów wszczęta może być na skutek zgłoszenia sygnalisty lub w związku z postępowaniem toczącym się np. wobec pracownika danej firmy. Jak wyglądać będzie kontrola (planowana lub doraźna), którą zgodnie z ustawą, prowadzić będzie CBA?

Kontrola rozpocznie się od okazania legitymacji służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Funkcjonariusze zażądają okazania książki kontroli i dokumentów, w tym kodeksu antykorupcyjnego. Mogą zażądać wyjaśnień, kopii dokumentów, dokonać przeszukania.

Funkcjonariusze CBA będą mogli zweryfikować przepływ faktur, rozliczanie wydatków, wyjazdów służbowych etc. Kontrolowany ma prawo do uczestniczenia w tych czynnościach poprzez wyznaczoną osobę, ma także prawo do składania wyjaśnień i oświadczeń, a także do odmowy wyjaśnień (lub odpowiedzi na poszczególne pytania) z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa, czy też możliwość ujawnienia faktów mogących narazić daną osobę lub osobę najbliższą na odpowiedzialność karną.

Należy pamiętać, iż obowiązkiem kontrolowanego jest umożliwienie funkcjonariuszom CBA wstępu do siedziby przedsiębiorstwa i swobodnego poruszania się, zapewnienie warunków i środków do przeprowadzenia kontroli, udostępnienie dokumentów (procedur antykorupcyjnych stosowanych w przedsiębiorstwie), w tym umożliwienie sporządzenia kopii i odpisów oraz udzielenie wyjaśnień. Jak długo trwać ma kontrola? W siedzibie kontrolowanego nie dłużej niż cztery tygodnie w roku kalendarzowym, ale poszczególne jej etapy mogą być prowadzone także w CBA.

Kontrola powinna zakończyć się w ciągu trzech miesięcy, jednakże ustawa z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców przewiduje, iż kontrolę taką można przedłużyć do sześciu miesięcy. De facto więc w danym roku kalendarzowym kontrola może trwać nawet dziewięć miesięcy. Niekoniecznie zatem ładnie zatytułowana ustawa o poprawie otoczenia prawnego przedsiębiorcy otoczenie to poprawia. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół. Kontrolowany ma prawo zgłosić zastrzeżenia do protokołu w terminie siedmiu dni od otrzymania protokołu, ma też prawo odmowy podpisania protokołu. Odmowę należy uzasadnić. Co dodatkowo towarzyszy takiej kontroli?

Na pewno szum medialny. Dział marketingu/komunikacji powinien odpowiednio reagować w każdym przypadku, gdy dochodzi do takiej kontroli, tak aby w odpowiedni sposób komunikować fakt samej kontroli i jej powody. Rynek w różny sposób może reagować na takie zdarzenia, a niewłaściwy przekaz może negatywnie wpłynąć na wizerunek podmiotu kontrolowanego. ?

Zdaniem autorki

Agnieszka Raczyńska, adwokat z Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy spółka komandytowa

Zgodzić się należy z twierdzeniem zawartym w uzasadnieniu projektu ustawy o jawności życia publicznego, iż opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych będzie istotnym punktem wyjścia w procesie zapobiegania korupcji oraz przełoży się na transparentność życia publicznego. Projekt ustawy niestety pozostawia duży margines dla interpretacji organów państwowych, jakie działania powinni podjąć przedsiębiorcy i jednostki sektora finansów publicznych, aby mieć pewność, że zastosowane przez nich procedury antykorupcyjne będą uznane za wystarczające. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń zarówno na gruncie polskiego, jak i międzynarodowego ustawodawstwa, oraz mając na uwadze specyfikę danej branży, już teraz zatem należałoby rozważyć przygotowanie kompleksowych procedur, w tym w szczególności w podmiotach biorących udział w procesach zamówień publicznych. ?

Każda firma z założenia chce prowadzić swą działalność w sposób bezpieczny, ograniczając ryzyko prawne czy wizerunkowe. W dzisiejszej rzeczywistości zauważalne jest, iż ustawodawca i organy stosujące prawo coraz szerzej definiują pojęcie należytej staranności wymaganej od przedsiębiorców, przerzucając na nich ciężar realizacji pewnych obowiązków (np. ochrona danych osobowych). Stosowanie procedur antykorupcyjnych oraz ich weryfikacja przez organy państwowe do tej pory nie były określone przepisami prawa. Zmienić ma to procedowana obecnie ustawa o jawności życia publicznego.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona