Sąd: Lionel Messi może zarejestrować swój znak towarowy "MESSI"

Argentyński piłkarz Lionel Messi może zarejestrować swój znak towarowy „MESSI” dla artykułów i odzieży sportowej - orzekł w czwartek Sąd Unii Europejskiej.

Aktualizacja: 26.04.2018 13:16 Publikacja: 26.04.2018 10:06

Sąd: Lionel Messi może zarejestrować swój znak towarowy "MESSI"

Foto: AFP

W sierpniu 2011 r. piłkarz FC Barcelony i reprezentacji Argentyny - Lionel Messi - wystąpił do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o rejestrację unijnego znaku towarowego "MESSI" między innymi dla odzieży, obuwia i artykułów gimnastycznych i sportowych.

Sprzeciw wniósł Jaime Masferrer Coma, który powołał się na prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd w odniesieniu do słownych unijnych znaków towarowych „MASSI", zarejestrowanych między innymi dla odzieży, obuwia, kasków rowerowych, odzieży ochronnej i rękawiczek.

Urząd uwzględnił ten sprzeciw, a następnie oddalił odwołanie Argentyńczyka. Uznał on w istocie, że rozpatrywane znaki towarowe są podobne, ponieważ ich elementy dominujące tworzone przez określenia „MASSI" i „MESSI" są prawie identyczne na płaszczyznach wizualnej i fonetycznej, a ewentualne rozróżnienie konceptualne będzie dokonywane w stosownym przypadku jedynie przez część właściwego kręgu odbiorców.

Niezadowolony z takiego rozstrzygnięcia gwiazdor światowego futbolu, wystąpił do Sądu Unii Europejskiej o stwierdzenie jej nieważności.

W ogłoszonym w czwartek wyroku Sąd Unii Europejskiej stwierdził nieważność decyzji EUIPO.

Sąd stwierdził jednak, że EUIPO popełnił błąd przy dokonywaniu porównania oznaczeń na płaszczyźnie konceptualnej. Sąd uznał za błędne stwierdzenie, że L. Messi cieszy się renomą jedynie wśród części właściwego kręgu odbiorców, która interesuje się piłką nożną i sportem ogólnie. Zawodnik ten jest bowiem znaną osobą publiczną, którą można zobaczyć w telewizji i o której bardzo często mówi się w telewizji lub w radiu. Ponadto EUIPO powinien był zbadać, czy znacząca część właściwego kręgu odbiorców jest w stanie skojarzyć konceptualnie określenie „messi" z nazwiskiem sławnego piłkarza. Sąd podkreślił wreszcie, że należy mieć na uwadze fakt, iż towary oznaczane kolidującymi ze sobą znakami, dla których mogłoby istnieć prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd, stanowią w szczególności artykuły i odzież sportowa, nawet jeśli nie ograniczają się one do futbolu. Tymczasem wydaje się mało prawdopodobne, że przeciętny konsument nabywający te towary nie skojarzy bezpośrednio, w zdecydowanej większości przypadków, określenia „messi" z nazwiskiem sławnego piłkarza. Sąd dodał, że oczywiście możliwe jest, iż niektórzy konsumenci nigdy nie słyszeli o L. Messim lub sobie tego nie przypominają, jednak nie będzie to stanowiło typowego przypadku przeciętnego konsumenta, który nabywa artykuły i odzież sportową.

Sąd wywiódł z tego, że nawet jeżeli kolidujące ze sobą oznaczenia są całościowo podobne, to występujące między nimi różnice konceptualne są tego rodzaju, że znoszą stwierdzone podobieństwa wizualne i fonetyczne. Sąd stwierdził bowiem, że znacząca część właściwego kręgu odbiorców skojarzy określenie „messi" z nazwiskiem sławnego piłkarza, a w konsekwencji będzie postrzegała określenie „massi" jako konceptualnie odmienne. Stopień podobieństwa między tymi dwoma znakami towarowymi nie jest wystarczająco wysoki, aby pozwolić na stwierdzenie, że właściwy krąg odbiorców może uznać, że rozpatrywane towary pochodzą z tego samego przedsiębiorstwa lub z przedsiębiorstw powiązanych gospodarczo. W konsekwencji EUIPO błędnie doszedł do wniosku, że używanie znaku towarowego „MESSI" dla odzieży, artykułów gimnastycznych lub sportowych oraz urządzeń i przyrządów ochronnych może stwarzać w odczuciu konsumentów prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd w odniesieniu do znaku towarowego „MASSI".

Wyrok w sprawie T-554/14 Lionel Andrés Messi Cuccittini / EUIPO

W sierpniu 2011 r. piłkarz FC Barcelony i reprezentacji Argentyny - Lionel Messi - wystąpił do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o rejestrację unijnego znaku towarowego "MESSI" między innymi dla odzieży, obuwia i artykułów gimnastycznych i sportowych.

Sprzeciw wniósł Jaime Masferrer Coma, który powołał się na prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd w odniesieniu do słownych unijnych znaków towarowych „MASSI", zarejestrowanych między innymi dla odzieży, obuwia, kasków rowerowych, odzieży ochronnej i rękawiczek.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe