Wystarczą trzy firmy, aby stworzyć produkt sieciowy i zdobyć dotację

Nie potrzeba już 10 przedsiębiorców – wystarczy trzech. Budżet projektu musi osiągnąć wartość 10 mln zł w miejsce wcześniej wymaganych 20 mln zł. A liczba miejsc pracy utworzonych w wyniku projektu to 10 etatów, a nie 20. Tak wyglądają złagodzone kryteria do działania 1.3.2 programu „Polska wschodnia".

Publikacja: 22.04.2017 14:30

Wystarczą trzy firmy, aby stworzyć produkt sieciowy i zdobyć dotację

Foto: 123RF

Z początkiem maja wystartuje nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć wpisujących się w cele działania 1.3.2 „Tworzenie sieciowych produktów MSP". To bardzo ciekawe, ale jednocześnie niestandardowe działanie. O ile bowiem wiele unijnych źródeł dotacyjnych pozwala ubiegać się o wsparcie pojedynczo działającym przedsiębiorcom, tak to wymaga ich współpracy. Celem zgłoszonego projektu musi być stworzenie tzw. produktu sieciowego, a za taką ofertą musi stać minimum trzech przedsiębiorców (sektora MSP).

Co należy rozumieć pod pojęciem produktu sieciowego? Jest to przedsięwzięcie łączące rozproszone atrakcje, miejsca, obiekty i usługi, wykorzystujące potencjał i walory makroregionu Polski wschodniej, w gotową do sprzedaży ofertę. Aby projekt miał szansę na dofinansowanie, musi objąć łącznie:

- inwestycję w spójną infrastrukturę,

- rozwój aplikacji i usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych,

- opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu.

Ponadto dofinansowaniu będą podlegały projekty realizowane na terytorium co najmniej jednego województwa makroregionu Polski wschodniej (województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie), co oznacza, że całość projektu jest realizowana na tym terytorium oraz dotyczące inwestycji początkowej i prowadzące do stworzenia innowacyjnych, przynajmniej na poziomie kraju, produktów sieciowych. Dofinansowane projekty muszą być skupione wokół nie więcej niż trzech głównych atrakcji/elementów pakietu/składowych, będących przedmiotem wsparcia w ramach projektu, stanowiących podstawę do tworzenia produktu sieciowego, które nie mogą obejmować infrastruktury noclegowej. Główne atrakcje/elementy pakietu/składowe projektu muszą być zlokalizowane w maksymalnie trzech miejscowościach. Wreszcie, przedmiot projektu musi wpisywać się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji wspólnych dla co najmniej dwóch województw z Polski wschodniej.

W tej edycji Ministerstwo Rozwoju wprowadziło wiele ułatwień dla przedsiębiorców ubiegających się o wsparcie, m.in. obniżono do 10 mln zł minimalną wartość projektu (wcześniej 20 mln zł) oraz zmniejszono minimalną liczbę miejsc pracy, które muszą zostać utworzone w ramach projektu z 20 do 10. Jednak główną i, jak się wydaje, najważniejszą zmianą, która ułatwi składanie wniosków, jest zmniejszenie minimalnej ilości mikro, małych lub średnich firm, które muszą wspólnie przygotować projekt, z 10 do trzech przedsiębiorstw. W tej chwili wystarczy więc znaleźć dwóch partnerów i już można wspólnie przygotowywać projekt.

Przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dofinansowanie na część inwestycji początkowej, przy czym koszty (kwalifikowane) mogą przykładowo obejmować:

- nabycie nieruchomości (do 10 proc. łącznych kosztów kwalifikowanych inwestycji początkowej),

- nabycie lub wytworzenie środków trwałych,

- nabycie robót i materiałów budowlanych,

- nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej (do 2 proc. całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu).

Ponadto za podlegające rozliczeniu (dofinansowaniu) uznaje się także wydatki poniesione na działania promocyjno-informacyjne dotyczące utworzonego produktu sieciowego, a także opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu, w tym zakup usług o charakterze szkoleniowo-warsztatowym dla podmiotów realizujących przedsięwzięcie w zakresie przestrzegania tych standardów oraz wprowadzenia produktu na rynek.

Szczegółowe informacje o konkursie, w tym jego regulamin, wytyczne, wzory dokumentów, wykaz inteligentnych specjalizacji wspólnych dla województw makroregionu oraz kryteria formalnej i merytoryczne są dostępne na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.popw.parp.gov.pl).

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.koltuniak@rp.pl

Konkurs podzielony na etapy

Zgodnie z regulaminem konkursu, nabór wniosków będzie prowadzony od dziewiątego maja do końca sierpnia. Jednocześnie został on podzielony na etapy, gdzie każdy obejmuje nabór wniosków, a następnie ich weryfikację i ocenę. Oznacza to, że wnioski złożone np. w maju nie będą musiały czekać na ocenę aż do zamknięcia konkursu. Etapy będą realizowane w okresach miesięcznych:

- I etap od 9 maja do 31 maja,

- II etap od 1 czerwca do 30 czerwca,

- III etap od 1 lipca do 31 lipca,

- IV etap od 1 sierpnia do 31 sierpnia.

Inteligentne specjalizacje

Jednym z wymogów stawianych przed produktem sieciowym jest jego wpisanie się w zakres inteligentnych specjalizacji wspólnych dla co najmniej dwóch województw z Polski wschodniej. Zakres tych specjalizacji każde województwo ustalało indywidualnie, kierując się swoimi silnymi stronami i przewagami. Nie stanowi to jednak przeszkody, aby znaleźć obszary wspólne dla kilku województw. Przede wszystkim dotyczy to obszarów:

- żywność i produkty rolno-spożywcze,

- ekologia,

- turystyka, medycyna, zdrowie,

- energetyka,

- technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT),

- budownictwo ekologiczne,

- produkcja maszyn i urządzeń.

Wspólne obszary inteligentnych specjalizacji województw Polski wschodniej można znaleźć w specjalnym opracowaniu przygotowanym przez resort rozwoju (załącznik nr 7 do regulaminu konkursu).

Z początkiem maja wystartuje nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć wpisujących się w cele działania 1.3.2 „Tworzenie sieciowych produktów MSP". To bardzo ciekawe, ale jednocześnie niestandardowe działanie. O ile bowiem wiele unijnych źródeł dotacyjnych pozwala ubiegać się o wsparcie pojedynczo działającym przedsiębiorcom, tak to wymaga ich współpracy. Celem zgłoszonego projektu musi być stworzenie tzw. produktu sieciowego, a za taką ofertą musi stać minimum trzech przedsiębiorców (sektora MSP).

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego