Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi nabór wniosków w ramach działania 3.3.3 „Wsparcie MSP w promocji marek produktowych – Go to Brand", które składa się na program „Inteligentny rozwój". Akurat ta część poświęcona jest międzynarodowej ekspansji. Za pomocą finansowych zachęt ma ułatwić przedsiębiorcom wejście na obce rynki, dokładając m.in. do kosztów ich promocyjnych wyjazdów (udziałów w targach, wystawach – w charakterze wystawcy) i korzystania z usług wyspecjalizowanych podmiotów.
W zależności od rodzaju prowadzonej (lub rozwijanej) działalności, możliwości finansowych, a także skali zaangażowania w realizację proeksportowej polityki, przedsiębiorcy mogą postawić na udział w ogólnych lub branżowych programach promocji. W ramach działania 3.3.3 dofinansowanie mogą bowiem otrzymać projekty dotyczące uczestnictwa w działaniach objętych programem promocji o charakterze ogólnym na wskazanych rynkach perspektywicznych i/lub uczestnictwa w działaniach promocyjnych przewidzianych w branżowych programach promocji, w celu promowania marek produktowych wnioskodawcy (wyrobów/usług), które mają szansę stać się markami rozpoznawalnymi na rynkach zagranicznych oraz promowania Marki Polskiej Gospodarki.
Wybrane rynki
Różnica generalnie jest taka, że programy ogólne nie są zawężone do konkretnego sektora, ale w zamian wymagają zaangażowania na wybranych rynkach, perspektywicznych z punktu widzenia całej gospodarki. O ile więc przedsiębiorca może oczywiście wybrać określony rynek (rynki) zgodnie z własnymi preferencjami, to jednak znaczą część działań będzie musiał realizować w narzuconych krajach. Z kolei programy sektorowe są adresowane do firm prowadzących określoną działalność gospodarczą, czyli po prostu wytwarzających towary lub świadczących usługi objęte danym programem. I także w ich wypadku istnieje obowiązek uczestniczenia w wybranych wydarzeniach (np. targach lub misjach), w krajach wskazanych przez organizatora danego programu sektorowego.
Decydując się na sięgnięcie po dotacje, firmy muszą więc zdawać sobie sprawę z tych ograniczeń. Działanie 3.3.3 nie jest dla firm, które chciałyby samodzielnie opracować strategię rozwoju eksportu (biznes plan międzynarodowej ekspansji), dobrać do tego instrumenty jej wdrożenia i uzyskać dofinansowanie na jej realizację. Tutaj swoboda doboru instrumentów, jak i kierunków ekspansji jest ograniczona.
Wysokie dotacje
Niemniej jednak, dla firm którym pasują wybrane kierunki (a lista rynków perspektywicznych rzeczywiście obejmuje kraje o dużym potencjale – nawet jeżeli nie są to łatwe rynki) oraz przynależą do wybranych sektorów, skorzystanie z działania 3.3.3 daje wiele możliwości. W szczególności atrakcyjny może być bardzo wysoki poziom dofinansowania – jeżeli firma zdecyduje się skorzystać wyłącznie z pomocy de minimis. Wówczas może on wynieść nawet: