Dofinansowanie planów związanych z zagraniczną ekspansją firm - wnioski do 5 maja

Do ósmego maja przedsiębiorcom wolno składać wnioski o dofinansowanie planów związanych z zagraniczną ekspansją. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności mogą wybrać pomiędzy ogólnymi a branżowymi programami wsparcia.

Publikacja: 20.04.2018 06:00

Dofinansowanie planów związanych z zagraniczną ekspansją firm - wnioski do 5 maja

Foto: 123RF

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi nabór wniosków w ramach działania 3.3.3 „Wsparcie MSP w promocji marek produktowych – Go to Brand", które składa się na program „Inteligentny rozwój". Akurat ta część poświęcona jest międzynarodowej ekspansji. Za pomocą finansowych zachęt ma ułatwić przedsiębiorcom wejście na obce rynki, dokładając m.in. do kosztów ich promocyjnych wyjazdów (udziałów w targach, wystawach – w charakterze wystawcy) i korzystania z usług wyspecjalizowanych podmiotów.

W zależności od rodzaju prowadzonej (lub rozwijanej) działalności, możliwości finansowych, a także skali zaangażowania w realizację proeksportowej polityki, przedsiębiorcy mogą postawić na udział w ogólnych lub branżowych programach promocji. W ramach działania 3.3.3 dofinansowanie mogą bowiem otrzymać projekty dotyczące uczestnictwa w działaniach objętych programem promocji o charakterze ogólnym na wskazanych rynkach perspektywicznych i/lub uczestnictwa w działaniach promocyjnych przewidzianych w branżowych programach promocji, w celu promowania marek produktowych wnioskodawcy (wyrobów/usług), które mają szansę stać się markami rozpoznawalnymi na rynkach zagranicznych oraz promowania Marki Polskiej Gospodarki.

Wybrane rynki

Różnica generalnie jest taka, że programy ogólne nie są zawężone do konkretnego sektora, ale w zamian wymagają zaangażowania na wybranych rynkach, perspektywicznych z punktu widzenia całej gospodarki. O ile więc przedsiębiorca może oczywiście wybrać określony rynek (rynki) zgodnie z własnymi preferencjami, to jednak znaczą część działań będzie musiał realizować w narzuconych krajach. Z kolei programy sektorowe są adresowane do firm prowadzących określoną działalność gospodarczą, czyli po prostu wytwarzających towary lub świadczących usługi objęte danym programem. I także w ich wypadku istnieje obowiązek uczestniczenia w wybranych wydarzeniach (np. targach lub misjach), w krajach wskazanych przez organizatora danego programu sektorowego.

Decydując się na sięgnięcie po dotacje, firmy muszą więc zdawać sobie sprawę z tych ograniczeń. Działanie 3.3.3 nie jest dla firm, które chciałyby samodzielnie opracować strategię rozwoju eksportu (biznes plan międzynarodowej ekspansji), dobrać do tego instrumenty jej wdrożenia i uzyskać dofinansowanie na jej realizację. Tutaj swoboda doboru instrumentów, jak i kierunków ekspansji jest ograniczona.

Wysokie dotacje

Niemniej jednak, dla firm którym pasują wybrane kierunki (a lista rynków perspektywicznych rzeczywiście obejmuje kraje o dużym potencjale – nawet jeżeli nie są to łatwe rynki) oraz przynależą do wybranych sektorów, skorzystanie z działania 3.3.3 daje wiele możliwości. W szczególności atrakcyjny może być bardzo wysoki poziom dofinansowania – jeżeli firma zdecyduje się skorzystać wyłącznie z pomocy de minimis. Wówczas może on wynieść nawet:

- 85 proc. (dla mikroprzedsiębiorców spoza Mazowsza),

- 80 proc. dla mikroprzedsiębiorców z województwa mazowieckiego,

- 75 proc. dla małych firm,

- 60 proc. dla średnich przedsiębiorców.

Natomiast w przypadku wyboru przez wnioskodawcę pomocy publicznej jako podstawy prawnej sfinansowania kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego maksymalna intensywność wsparcia wynosi do 50 proc. wartości kosztów kwalifikowanych (bez względu na wielkość przedsiębiorstwa). Taka sama intensywność pomocy występuje w przypadku wyboru przez wnioskodawcę formy dofinansowania w postaci pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego oraz pomocy de minimis na sfinansowanie pozostałych kosztów projektu.

Budżet konkursu wynosi 150 mln zł, z czego dla przedsiębiorców z województwa mazowieckiego zarezerwowano 30 mln zł. Szczegółowe informacje o konkursie, w tym jego regulamin, wytyczne, wzory dokumentów oraz kryteria wyboru projektów można znaleźć na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl).

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.koltuniak@rp.pl

Sektory objęte wsparciem

Lista branżowych programów promocji obowiązująca dla aktualnego konkursu obejmuje następujące sektory:

- biotechnologia i farmaceutyki,

- budowa i wykańczanie budowli,

- części samochodowe i lotnicze,

- IT/ICT,

- jachty i łodzie rekreacyjne,

- kosmetyki,

- maszyny i urządzenia,

- meble,

- moda polska,

- polskie specjalności żywnościowe,

- sektor usług prozdrowotnych,

- sprzęt medyczny.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi nabór wniosków w ramach działania 3.3.3 „Wsparcie MSP w promocji marek produktowych – Go to Brand", które składa się na program „Inteligentny rozwój". Akurat ta część poświęcona jest międzynarodowej ekspansji. Za pomocą finansowych zachęt ma ułatwić przedsiębiorcom wejście na obce rynki, dokładając m.in. do kosztów ich promocyjnych wyjazdów (udziałów w targach, wystawach – w charakterze wystawcy) i korzystania z usług wyspecjalizowanych podmiotów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a