Przykład
Załóżmy, że przedsiębiorca zastosowuje się do objaśnienia prawnego. Nie będzie mieć takiego obowiązku, gdyż objaśnienia nie będą wiążące dla przedsiębiorcy. Jednak przedsiębiorcy, który zastosuje się do objaśnienia, nie będzie można obciążyć sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do objaśnienia ani daninami w wysokości wyższej niż wynikające z objaśnienia. Podmioty wydające objaśnienia będą mogły, z urzędu lub na wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, zmienić wydane objaśnienia, jeżeli stwierdzą ich nieprawidłowość. Zmiana wydanych objaśnień nie będzie jednak miała wpływu na sytuację przedsiębiorców, którzy wcześniej zastosowali się do objaśnień w brzmieniu przed ich zmianą.
Indywidualne interpretacje
W Prawie przedsiębiorców utrzymano instytucję interpretacji indywidualnych. Interpretacją będą wydawane przez właściwy organ lub właściwą państwową jednostkę organizacyjną – na wniosek przedsiębiorcy – wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej bądź składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Wniosek o wydanie interpretacji będzie mógł dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. We wniosku przedsiębiorca, oprócz tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, będzie musiał przedstawić własne stanowisko w sprawie. Wniosek o interpretację będzie musiał zawierać także: firmę przedsiębiorcy, NIP oraz adres do korespondencji, jeżeli będzie on inny niż adres siedziby albo adres zamieszkania przedsiębiorcy. Wniosek o wydanie interpretacji nadal będzie podlegać opłacie w wysokości 40 zł. Opłatę trzeba będzie wnieść w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W razie przestawienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, opłata zostanie pobrana od każdego takiego odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Przykład
Załóżmy, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie będzie spełniać wymogów określonych w Prawie przedsiębiorców. W takim przypadku organ, do którego skierowano wniosek, wezwie przedsiębiorcę do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. W sprawie pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia zostanie wydane postanowienie, na które będzie przysługiwać zażalenie.
Udzielenie interpretacji nastąpi w drodze decyzji, od której będzie służyć odwołanie. Interpretację trzeba będzie wydać bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wpływu do organu lub państwowej jednostki organizacyjnej kompletnego i opłaconego wniosku o wydanie interpretacji. W razie doręczenia interpretacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, interpretacja będzie uważana za wydaną z zachowaniem wymaganego 30-dniowego terminu, jeżeli zawiadomienie o możliwości odbioru pisma w formie dokumentu elektronicznego zostanie przesłane na adres elektroniczny przedsiębiorcy przed upływem tego terminu. Niewydanie interpretacji w terminie spowoduje przyjęcie, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin do jej wydania, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska przedsiębiorcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji.
Organ administracji publicznej lub państwowa jednostka organizacyjna będą musiały niezwłocznie zamieszczać w BIP, na swojej stronie podmiotowej, interpretacje, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę i inne podmioty wskazane w treści interpretacji. Interpretacja będzie mogła zostać zmieniona przez organ w drodze wznowienia postępowania w przedmiocie jej wydania. Nie będzie jednak można zmienić interpretacji, w wyniku której nastąpiły nieodwracalne skutki prawne. Zmiana bądź uchylenie interpretacji także będą objęte obowiązkiem publikacji w BIP. W art. 34 ust. 17 Prawa przedsiębiorców zastrzeżono, że zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, w związku z czym do takich interpretacji nie będą miały zastosowania przepisy Prawa przedsiębiorców.
Przykład
Załóżmy, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej złożony jeszcze przed wejściem w życie Prawa przedsiębiorców (30 kwietnia 2018 r.) będzie rozpatrywany już po wejściu w życie tej ustawy. Taką sytuację reguluje art. 196 ust. 2 i 4 przepisów wprowadzających Prawo przedsiębiorców. Do wniosków o wydanie interpretacji, złożonych zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w stosunku do których nie wydano interpretacji przed wejściem w życie Prawa przedsiębiorców, trzeba będzie stosować przepisy dotychczasowe. W tych sprawach będą jednak miały zastosowanie także m.in. wynikające z Prawa przedsiębiorców zasady: „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone", domniemania uczciwości przedsiębiorcy, rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego na korzyść przedsiębiorcy, przyjaznej interpretacji przepisów, prowadzenia postępowanie w sposób budzący zaufanie przedsiębiorcy, nieodstępowania od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym, udzielania przedsiębiorcy informacji, wnikliwości i szybkości postępowania oraz współdziałania organów.