Temat profilowania zagościł w dyskusji publicznej i w ostatnich latach niezmiennie budzi emocje. Przedsiębiorcy działający w sieci chcieliby wykorzystać jak najwięcej danych osobowych w celu zapewnienia efektywności biznesowej, zwłaszcza w odniesieniu do marketingu bezpośredniego. Inni obawiają się potencjalnych zagrożeń, jakie może nieść np.: przewidywanie zachowań i preferencji użytkowników, które stanowi istotę praktycznego wykorzystania technik profilowania w Internecie. Jakie zmiany czekają nas więc w 2018 r.?
Trendy i analizy
Profilowanie od lat wykorzystywane jest zarówno przez podmioty prywatne, jak i instytucje państwowe do przewidywania trendów i analizy zachowań użytkowników sieci. Przykładowo sektor finansowy profiluje swoich klientów na podstawie transakcji kartami płatniczymi, w celach związanych z marketingiem bezpośrednim, a pożyczkodawcy profilują potencjalnych klientów w celu oceny ryzyka kredytowego. Podobnie profilowanie wykorzystywane jest przez instytucje publiczne, czego przykładem jest kontrowersyjna praktyka profilowania bezrobotnych przez urzędy pracy, w celu zapewnienia pomocy lepiej dostosowanej do ich sytuacji osobistej.
Jest wreszcie legalna definicja
Pomimo powszechności profilowania, dotychczas ani w Dyrektywie PE i Rady nr 95/46/WE, ani w polskiej ustawie o ochronie danych osobowych nie było definicji prawnej profilowania. Obowiązujące od 25 maja 2018 r. rozporządzenie PE i Rady nr 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) po raz pierwszy wprowadza definicję legalną profilowania. Zgodnie z wprowadzoną definicją, „profilowanie oznacza dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się."
Tym samym, nie jest profilowaniem:
- tworzenie profili osób fizycznych, które nie jest oparte na zautomatyzowanym przetwarzaniu danych,