Skąd wzięła się popularność Crocsów? Wszystko zaczęło się w 2002 roku, kiedy amerykański biznesmen George Boedecker Junior zaprezentował je na targach motorowodnych. Zostały wynalezione nie jako obuwie do chodzenia po ulicy, ale jako buty do noszenia w SPA. - W ciągu siedmiu lat sprzedano sto milionów par w 125 krajach, a u szczytu popularności wartość firmy produkującej te buty wynosiła 5,6 miliardów dolarów - możemy przeczytać w "Super Expressie".
Wzór tego obuwia w Unii Europejskiej chciała zastrzec spółka Western Brands LLC, która zwróciła się w tej sprawie ze stosownym wnioskiem do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). W lutym 2005 roku wzór został zarejestrowany jako wzór wspólnotowy. W dniu 3 listopada 2005 r. prawo do wzoru wspólnotowego zostało przeniesione na spółkę Crocs.
W 2013 r. francuska spółka Gifi Diffusion wniosła do EUIPO wniosek o unieważnienie prawa do wzoru, podnosząc, że jest on pozbawiony nowości. Argumentowała, że wzór ten został udostępniony publicznie przed dniem 28 maja 2003 r., tzn. przed okresem 12 miesięcy poprzedzającym zastrzeżoną datę pierwszeństwa (czyli datę złożenia wniosku patentowego w Stanach Zjednoczonych).
Decyzją z 6 czerwca 2016 r. EUIPO unieważnił wzór, uznając, że został on ujawniony przed dniem 28 maja 2003 r. i w rezultacie był pozbawiony nowości. Według EUIPO ujawnienie nastąpiło poprzez: zamieszczenie w witrynie internetowej Crocs (www.crocs.com); wystawienie podczas salonu żeglarskiego w Fort Lauderdale na Florydzie (Stany Zjednoczone) oraz udostępnienie do sprzedaży obuwia, w którym zastosowano wzór.
Spółka Crocs wniosła skargę na tę decyzję do Sądu Unii Europejskiej. Podniosła, że przypadki ujawnienia wzoru w Internecie stanowiły wydarzenia, które nie mogły stać się dostatecznie znane podczas zwykłego toku prowadzenia spraw środowiskom wyspecjalizowanym w danej branży, działającym w Unii.