Przedsiębiorcy coraz częściej stosują alternatywne metody rozwiązywania konfliktów. Dzięki nowej ustawie o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania konfliktów, która weszła w życie 1 stycznia 2016 roku, więcej i częściej mówi się o mediacji także w sądach, namawiając skonfliktowane strony do mediacji, praktycznie na każdym etapie postępowania sądowego. Czas rozpatrywania sprawy przez sądy wpływa wprost proporcjonalnie na ich koszty. Związane jest to zarówno z kosztami obsługi takich sporów jak i zakłóceniem płynności obrotu. Nie bez znaczenia jest również kwestia zrujnowanych relacji biznesowych z kontrahentem pozostającym w sporze oraz związana z tym konieczność odbudowy relacji na danym odcinku biznesowym.
Rozwiązanie sporu w drodze polubownej ułatwia prowadzenie działalności i pozwala kontynuować współpracę pomiędzy kontrahentami, co z reguły nie jest możliwe po długotrwałym i kosztownym procesie sądowym. Warto zwrócić uwagę, że firmy mogą także mediować prywatnie bez specjalnej ingerencji, czy zachęty sądu. Do prywatnych ośrodków mediacyjnych zazwyczaj trafiają przedsiębiorcy, którzy mając świadomość ogromnych korzyści wynikających z zastosowania tej metody rozwiązywania konfliktu, zwracają się o pomoc do profesjonalnego mediatora gospodarczego.
Wybór odpowiedniego, profesjonalnego mediatora jest jednym z najważniejszych czynników, które mogą przesądzić o sukcesie mediacji. Ważne jest, aby była to osoba stricte zajmująca się sprawami gospodarczymi, odpowiednio przeszkolona, wyspecjalizowana w sporach dotyczących konkretnej branży a w przypadku mediacji z podmiotami międzynarodowymi, znająca specyficzne uwarunkowania kulturowe, co często stanowi największą przeszkodę we wzajemnym zrozumieniu.
Bardzo ważne dla dobrego efektu procesu mediacyjnego jest pozytywne nastawienie pełnomocników do tej metody zawierania porozumienia i aktywna pomoc w wypracowywaniu wspólnego porozumienia. Niestety wśród wielu prawników pokutuje przekonanie, że mediacja im się nie opłaca, dlatego często ją bagatelizują. Dzięki zmianom w ramach Kodeksu postępowania cywilnego wprowadzony został obowiązek poinformowania w pierwszym piśmie procesowym, tj. w pozwie, czy strony podjęły próbę mediacji lub próbę innej alternatywnej metody rozwiązania sporu. Oznacza to, że jeszcze przed złożeniem pozwu prawnik reprezentujący swojego klienta powinien taką próbę podjąć.
Mediacja nie zabiera pracy prawnikom
Wbrew powszechnemu przekonaniu konserwatywnych przedstawicieli palestry, mediacja nie zabiera pracy prawnikom. Przygotowanie do procesu mediacji, wypracowanie alternatywnych scenariuszy ugody, reprezentacja klienta w trakcie mediacji, redagowanie i negocjowanie zapisów wypracowanej ugody a także ostateczne zatwierdzenie ugody przez sąd - to tylko część zadań, jakie stoją przed prawnikiem rzetelnie podchodzącym do swoich obowiązków jako profesjonalny pełnomocnik. Warto zwrócić uwagę, że pomoc klientowi w procesie mediacji pozasądowej jest skoncentrowana w czasie, a sama obsługa na tym etapie jest bardziej intensywna i zorientowana na wypracowanie (z zaistniałego konfliktu) wartości dodanej dla klienta. Daje to prawnikowi możliwość większej koncentracji nad sprawą klienta i jej skuteczne doprowadzenie do końca w krótszym czasie niż tradycyjny proces sądowy, w sposób bardziej efektywny biznesowo. Ta nowa rola jaką może przyjąć prawnik może mieć wymierne korzyści dla jego przyszłych relacji z klientem. Sprawy sporne rozwiązane szybko nie powodują u klienta zatorów płatniczych, pozwalając przedsiębiorcy na skoncentrowanie się na jego biznesie a nie sporach sądowych angażujących go kosztowo, czasowo i emocjonalnie. Poziom satysfakcji klienta z wypracowanej ugody zazwyczaj przekłada się na jego relacje z prawnikiem, a tym samym powoduje, że klient wraca do prawnika także z innymi swoimi sprawami.