- jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego,
- jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą (za prawnie usprawiedliwiony cel uważa się m.in.: marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych oraz dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej).
Należy podkreślić, że wszystkie zacytowane przesłanki mają jednakową moc i nie jest tak, że jedna z nich daje „większe" uprawnienia do przetwarzania danych niż pozostałe. Minimum jedna musi jednak się ziścić, jeżeli administrator danych chce legalnie przetwarzać dane osobowe.
Jedną z najbardziej popularnych sytuacji, które usprawiedliwiają proces przetwarzania informacji, jest zawarcie i realizacja umowy pomiędzy osobą udostępniającą dane a administratorem (przedsiębiorcą). W trakcie trwania tej umowy, czy ogólniej, gdy realizowany jest cel, dla którego dane osobowe zostały powierzone, administrator może je również wykorzystywać na potrzeby akcji promocyjnych, reklamowych (marketingowych), ale tylko i wyłącznie własnych towarów lub usług. I nie musi zainteresowanego pytać o zgodę (chociaż ten może wyrazić sprzeciw co do wykorzystywania jego danych w celach marketingowych). Zgodnie bowiem z zacytowanym wyżej przepisem, usprawiedliwionym celem może być marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych. Własnych, czyli nie innej, choćby zaprzyjaźnionej firmy (instytucji).
Jednocześnie przepisy nie zakazują prowadzenia działań marketingowych obejmujących jednoczesną promocję wyrobów lub usług dwóch lub kilku przedsiębiorców. Wykorzystując bazę danych o klientach tylko jednego z nich można taką akcję przeprowadzić. Jednak wyłącznie pod warunkiem, że wcześniej pozyska się na to odrębną zgodę osób, których dane mają zostać wykorzystane.
Reasumując marketing własnych produktów i usług administratora może być realizowany bez potrzeby uzyskiwania uprzedniej zgody osoby, której dane dotyczą (do czasu ewentualnego wniesienia przez nią sprzeciwu). Jeżeli miałby to być jednak (również dodatkowo) marketing towarów i usług innego administratora, to taką uprzednią zgodę na wykorzystanie danych trzeba uzyskać.