NSA: przewoźnik, którego kierowca nie sprawdził wizy pasażera zasadnie ukarany

Firma z Lwowa będzie musiała zapłacić wysoką karę za to, że jej autobusem do Polski jechała osoba bez ważnej wizy.

Aktualizacja: 03.03.2016 16:27 Publikacja: 03.03.2016 15:59

NSA: przewoźnik, którego kierowca nie sprawdził wizy pasażera zasadnie ukarany

Foto: 123RF

W czwartek Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok niekorzystny dla firmy przewozowej. Jej autobusem relacji Lwów–Wrocław jechała 20 grudnia 2012 r. Oksana L. W trakcie kontroli granicznej na przejściu w Korczowie okazało się, że jej wiza od miesiąca jest nieważna. Nie może więc wjechać do Polski.

W punkcie granicznym zeznała, że nikt nie sprawdzał ważności jej wizy ani przy kupowaniu biletu, ani w autobusie. Kierowca wyjaśnił, że sprawdził tylko, czy wszyscy mają paszporty.

Na tej podstawie komendant placówki Straży Granicznej w tej miejscowości zwrócił się do wojewody o ukaranie przewoźnika. A ten nałożył karę w wysokości 3 tys. euro, co w przeliczeniu na złotówki według kursu z dnia wydania decyzji wynosiło 12,5 tys. zł.

Firma autokarowa odwołała się od tej decyzji do szefa Urzędu ds. Cudzoziemców. Broniła się w ten sposób, że wojewoda, nakładając na nią karę, naruszył art. 26 ust.1 lit. b konwencji wykonawczej do układu w Schengen. Zgodnie z tym przepisem na przewoźniku ciąży obowiązek sprawdzenia, czy osoby przewożone przez niego do granicy strefy Schengen mają przy sobie ważny dokument podróży, którym jest paszport. Weryfikacja, czy cudzoziemiec zamierzający wjechać do Polski posiada ważną wizę, należy natomiast do obowiązków Straży Granicznej, a nie do przewoźnika.

Przepisy szczegółowe zawarte w ustawie o cudzoziemcach, nakładające obowiązek upewnienia się, że osoby te posiadają również ważne wizy, są niezgodne ze wspominanym przepisem konwencji.

Firma nic jednak nie wskórała. Szef Urzędu ds. Cudzoziemców utrzymał decyzję wojewody.

Firma odwołała się więc do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten również nie orzekł po myśli tej firmy. Wyjaśnił przy tym, że ustawa o cudzoziemcach zobowiązuje przewoźników do upewnia się, czy cudzoziemiec posiada ważny dokument podróży. Mówi też, że za przewóz cudzoziemców bez ważnego dokumentu podróży uprawniającego do przekroczenia granicy nakłada się na nich karę administracyjną o równowartości od 3 do 5 tys. euro za każdą przewiezioną osobę, z tym że suma kar nie może przekroczyć równowartości 500 tys. euro.

Zdaniem WSA przewoźnik nie wywiązał się z tych obowiązków. Podobnie uznał NSA, do którego firma autokarowa się odwołała.

Sygnatura akt: IV SA/Wa 2412/13

W czwartek Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok niekorzystny dla firmy przewozowej. Jej autobusem relacji Lwów–Wrocław jechała 20 grudnia 2012 r. Oksana L. W trakcie kontroli granicznej na przejściu w Korczowie okazało się, że jej wiza od miesiąca jest nieważna. Nie może więc wjechać do Polski.

W punkcie granicznym zeznała, że nikt nie sprawdzał ważności jej wizy ani przy kupowaniu biletu, ani w autobusie. Kierowca wyjaśnił, że sprawdził tylko, czy wszyscy mają paszporty.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara