W jaki sposób postępować, gdy konkurent dopuszcza się nieuczciwych zachowań rynkowych, stosując reklamę wprowadzającą w błąd? W pierwszej kolejności należy odwołać się do przepisów ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj.: DzU z 2003 r. nr 153 poz. 1503 ze zm., dalej: „u.z.n.,k."). Reklama jako znaczące zjawisko gospodarcze jest przedmiotem uregulowania w wielu aktach prawnych, których liczba w ostatnim czasie rośnie. Obok tej ustawy, fundamentalne znacznie mają też m.in. przepisy ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tj.: DzU z 2017 r. poz. 229, dalej: „u.o.k.k."), która jako akt prawa publicznoprawnego, określa zasady ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów, podejmowanej w interesie publicznym.
Na gruncie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co do zasady odpowiedzialność za reklamę wprowadzającą w błąd przewiduje art. 16 u.z.n.k. Natomiast na gruncie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, czyny dotyczące nieuczciwej reklamy mogą być egzekwowane na podstawie art. 24 u.o.k.k.
Przedsiębiorcy stosującemu nieuczciwą reklamę w praktyce grożą przede wszystkim wysokie kary finansowe. Sankcje te mogą zostać wyegzekwowane na gruncie przepisów u.z.n.k. w drodze postępowania cywilnego lub też w wyniku decyzji wydanej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w postępowaniu administracyjnym.
Każdego roku UOKiK prowadzi monitoring działalności firm, w wyniku czego prowadzonych jest rocznie około kilkunastu postępowań w sprawach dotyczących nieuczciwych reklam. Decyzje prezesa UOKiK dotyczą najczęściej nierzetelnych reklam prezentowanych w telewizji lub prasie, nieuczciwych reklam porównawczych, wprowadzania w błąd klienta co do ceny i zakresu prezentowanej oferty, a także naśladowania komunikatów urzędowych.
Czym jest zatem reklama wprowadzająca w błąd? O ile przepisy u.o.k.k. nie zawierają definicji nieuczciwej reklamy, o tyle w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji za taką należy w szczególności uznać reklamę: