Stanley Urban, CMA, CPA, CGMA
Co zapewni zrównoważona karta wyników
Wygląda na to, że koszty działalności operacyjnej SeaLode są lepiej kontrolowane niż koszty Flote – całkowite koszty SeaLode stanowią znacząco niższy odsetek przychodów. Jednak kosztów obu firm nie można porównywać, bo SeaLode nie posiada własnych terminali i nie ponosi kosztów związanych z ich funkcjonowaniem. Obie firmy mają tyle samo statków, a koszty paliwa żeglugowego Flote nie są wyższe niż te ponoszone przez SeaLode, co sugeruje pewną nieefektywność. Różnica może wynikać z odmiennych rodzajów jednostek i tras tankowców i masowców, które zużywają mniej paliwa. Koszty intermodalne SeaLode są dużo niższe, co wynika z efektywniejszego systemu załadunku i rozładunku. Tankowce i masowce SeaLode używają rurociągów i taśmociągów, które wymagają mniejszych nakładów robocizny niż dźwigi wykorzystywane do obsługi kontenerowców Flote. SeaLode wydaje dużo więcej na wynagrodzenia, co może częściowo wyjaśniać większą zdolność firmy do zatrudniania wykwalifikowanych pracowników. Wyższe koszty amortyzacji i utraty wartości Flote mogą wskazywać na istnienie u jej konkurenta, SeaLode, korzystniejszego modelu biznesowego.
To, że SeaLode była w stanie doprowadzić do wzrostu ceny swoich akcji oraz utrzymać korzystny dochód z działalności operacyjnej, podczas gdy ceny akcji Flote pozostały na niezbyt wysokim poziomie, wynika z dwóch rozbieżnych strategii biznesowych. SeaLode koncentruje się wyłącznie na usługach transportowych, podczas gdy integracja pionowa zastosowana w firmie Flote wymaga utrzymywania infrastruktury portowej na potencjalnie niedostatecznie rozwiniętych gospodarczo rynkach. Koncentracja uwagi SeaLode na transporcie umożliwia jej elastyczne poszukiwanie rosnących i bardziej dochodowych rynków i klientów. Kontenerowce stanowiące część floty Flote przewożą wiele różnych produktów, ale globalna recesja będzie skutkować obniżeniem popytu na przewóz gotowych wyrobów w kontenerach. Zapotrzebowanie na ropę naftową i inne paliwa jest niezmienne, a masowce zawsze będą przewozić towary żywnościowe.
Flote mogłaby wejść na rynek morskiego transportu paliw i ładunków masowych, ale wymagałoby to znaczących inwestycji w niezbędne statki. Wyższy w przypadku SeaLode wskaźnik zwrotu z zaangażowanego kapitału (ROCE), co wskazuje na efektywniejsze zarządzanie aktywami. Jednak wartości te wydają się podejrzanie wysokie i mogą wynikać z pozabilansowych mechanizmów finansowania. Może być też tak, że SeaLode wykorzystuje swoje statki w stu procentach, podczas gdy Flote tego nie czyni. Możliwe jest również, że flota SeaLode składa się ze starszych lub tańszych w utrzymaniu jednostek.
Niższe ceny ropy powinny być korzystne dla Flote, wpływając na obniżenie kosztów pali- wa. Popyt na ropę wpływa na popyt na usługi obu przedsiębiorstw. Niższe ceny ropy ozna- czają potencjał wzrostu popytu na usługi morskiego transportu paliw świadczone przez SeaLode. Producenci ropy mogą jednak zmniejszyć wydobycie w celu obniżenia podaży, co może skutkować redukcją popytu na usługi tej firmy. Co więcej, zarówno SeaLode, jak i Flote mogą doświadczyć ogólnego wzrostu zainteresowania ich usługami w sytuacji, w której obniżenie cen ropy stymulować będzie handel międzynarodowy, co pozwoli im na uczestniczenie w większym rynku spedycji morskiej. Jednak możliwość skorzystania ze wzrostu popytu na transport morski może okazać się ograniczona ze względu na istniejącą nadwyżkę potencjału świadczenia usług w branży.
Oprócz tabeli wyników finansowych, zrówno- ważona karta wyników może wskazywać na wyniki pomiaru wydajności w trzech kluczowych obszarach strategicznych:
1) Perspektywa klientów – oceń przychody wyrażone za pomocą wartości finansowych i liczby przewożonych kontenerów. Sprawdź listy klientów; powracający klienci wskazują na właściwy poziom satysfakcji, nowi klienci wskazują na istnienie zadowalającego poziomu renomy.
2) Perspektywa procesu wewnętrznego – satysfakcja interesariuszy i klientów. Zmierz opóźnienia i nieterminowe dostawy. Opóźnienia wynikające z awarii i spowodowanej spóźnieniem konieczności oczekiwania na rozładunek są poważniejsze niż te, które wynikają ze złych warunków pogodowych. Określ liczbę reklamacji klientów dotyczących uszkodzeń ładunku. Przeanalizuj czas załadunku i rozładunku w celu ograniczenia zakresu nieefektywnych i zbędnych czynności pośrednich.
3) Perspektywa pozyskiwania wiedzy i rozwoju. Należy ocenić kompetencje, jakie powinni posiadać pracownicy obsługujący i serwisujący statki w sprawny i skuteczny sposób, porównując liczbę dni szkoleń z uzyskanymi kwalifikacjami i certyfikacjami. Wymiar „szkoleń krzyżowych" jest również mierzalnym czynnikiem. Wszyscy członkowie załogi mogą zostać przeszkoleni w zaawansowanych technikach pierwszej pomocy, co zmniejsza zapotrzebowanie na etatowych pracowników medycznych.