Przepis nakazujący zapłatę na rachunek bankowy kwot powyżej 15 tys. zł wciąż budzi wiele wątpliwości. Ministerstwo Finansów wyjaśniło, jak rozumieć jednorazową płatność w odpowiedzi na interpelację nr 9279.
Zgodnie z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, by odliczyć koszty podatkowe, przedsiębiorca musi dokonać płatności na rachunek bankowy. Dotyczy to wartości transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekraczających równowartość 15 tys. zł.
Ministerstwo wskazało, że jedna transakcja obejmuje transfery pieniężne dokonane w ciągu kilku lat. Dotyczy to np. umowy realizowanej etapami, takiej jak umowa wdrożeniowa czy o roboty budowlane. W konsekwencji jednorazowa wartość transakcji oznacza ogólną wartość wierzytelności lub zobowiązań, określoną w umowie.
Przymiot jednorazowości nie odnosi się do liczby płatności, lecz odzwierciedla wymóg powiązania poszczególnych świadczeń w jednym stosunku umownym – napisał wiceminister Paweł Gruza.
Inaczej będzie, gdy całkowita wartość transakcji nie wynika wprost z treści umowy, lecz zależy od czasu jej trwania, np. w umowach o stałe świadczenie usług zawartych na czas nieokreślony. Według Ministerstwa Finansów należy wtedy przyjąć, że pojęcie jednorazowej wartości transakcji odnosi się do poszczególnych okresów rozliczeniowych, za które przysługuje wynagrodzenie.