Komitet Monitorujący program „Polska wschodnia" przyjął kryteria wyboru projektów dla tzw. działania 1.2 „Internacjonalizacja MSP". Celem tej części programu, skierowanego do przedsiębiorców z województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego oraz podkarpackiego, jest zwiększenie aktywności firm na międzynarodowych rynkach.
– Kryteria, które przyjęliśmy, są wynikiem uzgodnień i konsultacji z szerokim gronem partnerów zaangażowanych w realizację programu. Wiedza członków Komitetu i Grupy Sterującej ds. Polski Wschodniej, jak również uwagi Komisji Europejskiej pozwoliły nam wypracować optymalne kryteria, na podstawie których będziemy wybierać projekty do dofinansowania – powiedział po posiedzeniu komitetu Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.
Będą dwa etapy
Działanie 1.2 programu „Polska wschodnia" ma wspierać małe i średnie firmy w ich umiędzynarodowieniu. Chodzi o to, aby przedsiębiorcy, dysponujący ciekawym produktem lub usługą mogli pozyskać dofinansowanie na przygotowanie swoistego planu podboju rynku lub rynków zagranicznych oraz dostosowanie produktu do jego lub ich wymogów. Następnie otrzymają pomoc na wprowadzenie tego planu w życie.
Cały proces wsparcia będzie dwuetapowy. Najpierw firmy z makroregionu mające co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę), który może być przedmiotem sprzedaży zagranicznej, będą mogły się starać o maksymalnie 50 tys. zł na zakup usługi doradczej w zakresie opracowania odpowiedniego modelu biznesowego dotyczącego internacjonalizacji.
Wsparcie obejmować będzie kompleksowe, indywidualne, profilowane pod odbiorcę działania związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego w firmie związanego z internacjonalizacją jego działalności. Ten pierwszy etap może obejmować m.in.: