Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Firma

Podatek od sprzedaży detalicznej: nowe rozdanie

Fotorzepa, Piotr Guzik
Miał zależeć od powierzchni, będzie od obrotów i dni tygodnia – projekt podatku od sprzedaży detalicznej wprawił rynek w niemałš konsternację.

Minister finansów wycofał się z kryterium powierzchniowego jako głównego czynnika determinujšcego opodatkowanie podatkiem od sprzedaży detalicznej. Proponuje uzależnienie stawki od wartoœci miesięcznych obrotów. Chce też, aby handel w sobotę, niedzielę i œwięta, został opodatkowany według najwyższej stawki, tj. 1,9 proc. (z uwzględnieniem stawki 0 proc. do miesięcznych obrotów poniżej 1,5 mln zł).

Może to oznaczać dwie rzeczy: trudnoœci administracyjne i nierównoœć w opodatkowaniu.

Po pierwsze, podatnicy będš musieli okreœlać, czy dany przychód osišgnęli w tygodniu czy w weekend. Czy jest to proste? Dla największych może i tak, wszak prowadzš szczegółowš ewidencję dla celów VAT. Pytanie jest jednak takie, czy dla celów podatku od sprzedaży detalicznej będzie się stosowało te same zasady co dla VAT, bo tego dotychczas nie doprecyzowano. Nie wiadomo, co znaczy osišgnięcie przychodu w danym dniu. Dodatkowš ciekawostkš i utrudnieniem może być fakt, że podatek od sprzedaży detalicznej ma być płacony przez sieci handlowe, czyli grupy detalistów działajšcych pod jednš markš. W ramach takich grup mogš być małe podmioty, które ze względu na stowarzyszenie nie będš objęte zwolnieniem, a ich obrót będzie kalkulowany dla potrzeb podatku od sprzedaży detalicznej. Ciekawe, jak takie „sklepy na rogu" będš raportować obrót z poszczególnych dni tygodnia.

Po drugie, sš takie biznesy (np. handel internetowy), które niekoniecznie osišgajš przychody w weekendy (bo nie działajš banki i kurierzy). Takie podmioty chyba będš płacić podatek według niższej stawki. Pytanie, czym sobie na to zasłużyły w porównaniu z biznesem stacjonarnym.

Nowe rozdanie, duże zaskoczenie, i to niekoniecznie na plus. Trzeba mieć nadzieję, że regulator da sobie i rynkowi trochę czasu na doprecyzowanie przepisów i możliwoœć ich skutecznej implementacji.

Marcin Zawadzki jest doradcš podatkowym w Crido Taxand

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL