Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Firma

Pakiet transportowy: Firmy mają miesiąc na rewolucję w transporcie

Bloomberg
Skarbówka prześledzi drogę cysterny z paliwem. Za brak zgłoszenia przewozu firmy zapłacą 20 tys. zł kary.

Już 1 marca 2017 r. ma wejść w życie ustawa wdrażające tzw. pakiet transportowy. Na razie czeka na pierwsze czytanie w Sejmie, ale firmy transportowe i kierowcy, mimo że popierają ideę, już mają do niej zastrzeżenia.

Po pierwsze, mają mało czasu na wdrożenie drogiego systemu elektronicznego. Po drugie, już w kwietniu mogą dostać wysokie kary za brak rejestracji przewozów w tym systemie.

Monitoring obejmie towary wrażliwe, m.in. paliwa silnikowe czy oleje smarowe, alkohol etylowy skażony oraz susz tytoniowy. Firmy będą musiały zgłosić każdy przewóz, nawet na odcinku kilku kilometrów. Po zgłoszeniu towar otrzyma numer referencyjny. Od stycznia 2015 r. taki system działa na Węgrzech, a od 2013 r. w Portugalii.

Za szybkie kary

Ministerstwo Finansów twierdzi, że w trakcie kontroli funkcjonariusze skarbówki lub inspekcji transportu drogowego sprawdzą, czy przedsiębiorca dopełnił obowiązków. Jeśli nie, przez pierwszy miesiąc uniknie konsekwencji. Ale od 1 kwietnia za brak zgłoszenia lub numeru będą kary. Podmiot wysyłający lub odbierający zapłaci nie mniej niż 20 tys. zł. Kierowcy grozi grzywna od 5000 zł do 7500 zł.

– Kara jest wysoka, by niedopełnienie obowiązku rejestracji było nieopłacalne – informuje wiceminister finansów Marian Banaś.

– Pakiet przewozowy to prawdziwa rewolucja – mówi Krzysztof Rutkowski, radca prawny, partner w KDCP. – Prawie każdy uczestnik przewozu towarów będzie musiał zarejestrować towar, np. cysternę paliwa.

Według niego jednak, o ile sam przepis należy wprowadzić jak najszybciej, o tyle stosowanie kar należy odroczyć do 1 stycznia 2018 r.

– W pierwszych tygodniach trudno będzie uniknąć błędów – mówi.

Przedsiębiorcy potrzebują czasu np. na renegocjację umów z firmami transportowymi. Powstaje też wiele problemów praktycznych. Nie wiadomo np., jak powinna przebiegać rejestracja cysterny z paliwem, które będzie rozwożone do kilku kontrahentów, gdy nie wiadomo, jaka ilość paliwa zmieści się w zbiornikach poszczególnych odbiorców.

Dowód w postępowaniu

Według Wojciecha Kotali, doradcy podatkowego w Cabaj Kotala, nowe wymogi pomogą uczciwym przedsiębiorcom.

– Obecnie nie ma żadnego systemu pozwalającego prześledzić transport towarów wrażliwych od początku do końca (poza w pewnym zakresie EMCS). W efekcie w postępowaniach podatkowych firmy mają problem z udowodnieniem, że dostawa nie była fikcyjna – mówi.

OPINIA

Mariusz Korzeb doradca podatkowy, ekspert Pracodawców RP

Zmiany zaproponowane w pakiecie przewozowym są potrzebne. Ich efektem powinno być wyeliminowanie z rynku grup przestępczych działających w obrocie paliwami oraz nierzetelnych firm. Co istotne, zmiany te dają szansę na dotarcie bezpośrednio do organizatorów i beneficjentów przestępczych procederów zamiast do przedsiębiorców, którzy zostali w taki proceder nieświadomie uwikłani. Obecnie jeśli przedsiębiorca znajdzie się w takim łańcuchu, to może być pewien, że organy skarbowe zakwestionują prawidłowość rozliczeń. Dla aparatu skarbowego nie ma znaczenia, iż przedsiębiorca nie mógł wiedzieć, że jakiś podmiot na wcześniejszym etapie dostaw jest przestępcą. Pakiet przewozowy powinien się przyczynić do rozwiązania tego problemu.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL