Wyrok (VII ACa 1002/17) dotyczył decyzji UOKiK uznającej, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, poprzez sposób w jaki przedsiębiorca informował o ubezpieczeniu na życie „Moi bliscy". Spółka nie zamieszczała w materiałach reklamowych informacji o tym, że w razie śmierci ubezpieczonego z innych powodów niż wskutek nieszczęśliwego wypadku w okresie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, wypłata świadczenia ubezpieczeniowego ogranicza się jedynie do zwrotu wpłaconych składek.
Powyższe działanie zostało uznane za czyn nieuczciwej praktyki rynkowej w rozumieniu art. 6 ust. 3 pkt 1 w zw. z art. 4 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz godzące w interesy konsumentów. Urząd nałożył na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości ponad 25 tys zł.
Sąd podtrzymał zarzuty urzędu antymonopolowego. W ustnych motywach rozstrzygnięcia wskazał, że z reklam ubezpieczenia wynikało, że gwarantuje ono pokrycie m.in. kosztów pogrzebu oraz wiele innych korzyści finansowych. W ocenie sądu, na skutek nieuczciwej reklamy konsument może podejmować decyzje dotyczące umowy, na przykład o kontakcie z przedsiębiorcą, wejściu na stronę internetową czy do biura przedsiębiorcy. Brak informacji na temat rzeczywistych warunków wypłaty świadczenia, sąd uznał za nieuczciwą praktykę rynkową wprowadzającą w błąd.
Informacje z reklamy
Przedsiębiorca posługiwał się różnymi rodzajami reklamy umieszczanymi zarówno w prasie, jak i emitowanymi w radiu i telewizji. Przykładowo w radiowych przekazach lektor informował potencjalnych klientów o tym, że:
- ubezpieczenie dostępne jest za składkę już od 1 złotego dziennie,