Ponad 20 organizatorów turystyki i pośredników otrzymało trzyletni zakaz organizowania wypoczynku.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował pierwszy rok swej działalności.
Zgromadził około 40 mln zł na wypłaty odszkodowań na wypadek ewentualnej niewypłacalności biura podróży. Fundusz zebrał ok. 43 tys. deklaracji, przy czym każda firma, niezależnie od tego, czy ma odprowadzić składkę, czy nie (bo obowiązuje ją stawka zero złotych) ma obowiązek złożyć raz na miesiąc deklarację o prowadzonej sprzedaży imprez turystycznych.
Korzystny skutek
– Doświadczenia pierwszego roku działania funduszu pokazują, że powołanie TFG wpłynęło korzystnie na rynek. Przedstawiciele branży turystycznej i eksperci wskazują na pozytywny wpływ TFG na poczucie bezpieczeństwa konsumentów i wzrost popytu na usługi biur podróży – podsumowuje Renata Mentlewicz, dyrektor TFG.
Dzięki funduszowi każdy klient biura podróży otrzyma w razie jego bankructwa pełen zwrot środków wpłaconych na poczet wycieczki, która się nie odbyła. Biuro odprowadza zaś do TFG od każdej wycieczki 15 zł, 13 zł, 10 zł bądź zero zł, w zależności od celu podróży i środka transportu. Fundusz jest zabezpieczeniem dodatkowym, obok dotychczasowych gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych. Środki z niego zostaną uruchomione tylko wtedy, gdy podstawowe zabezpieczenia finansowe nie wystarczą do organizacji sprowadzenia klientów biura do kraju lub na zwrot pieniędzy za imprezę, która nie doszła do skutku.