Zwrot nienależnie pobranego zasiłku
AKT: ustawa z 6 października 2016 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU poz. 1921)
ZMIANA:
- dodanie ust. 7a do art. 84
- ograniczenie czasowe przy wydawaniu decyzji przez ZUS – może to nastąpić nie później niż w ciągu 5 lat od ostatniego dnia okresu, za który pobrano świadczenie.
SKUTKI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW:
To rozwiązanie korzystne dla świadczeniobiorców, bo ogranicza w czasie roszczenia ZUS i KRUS dotyczące nienależnie pobranych świadczeń. Wcześniej przepisy ustanawiały jedynie okres, za który ZUS może żądać zwrotu nienależnie pobranych świadczeń od osoby, która to świadczenie pobrała, tj. 3 lata wstecz od ostatniej wypłaty (pobrania) świadczenia. Nie przewidywały natomiast okresu, po upływie którego ZUS nie ma możliwości żądania zwrotu nienależnie pobranego świadczenia. W konsekwencji organ rentowy nie był ograniczony jakimkolwiek terminem do wydania decyzji zobowiązującej do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.
Zmiana przepisów nie ma zastosowania do płatników, o których mowa w art. 84 ust. 6 ustawy – tj. w sytuacji, gdy pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość. Płatnik współdziałający z ubezpieczonym w celu uzyskania przez niego korzyści w postaci nienależnych świadczeń nie będzie więc zwolniony z odpowiedzialności, w szczególności dlatego, że najczęściej forma takiego współdziałania sprowadza się do niezasadnego zgłoszenia do ubezpieczenia lub podwyższenia podstawy wymiaru składki.