Jednym z etapów rozwoju wielu przedsiębiorstw jest ich upublicznienie. Wprowadzenie akcji do obrotu na rynku giełdowym staje się jednym z elementów ich dalszego rozwoju, zwiększenia wiarygodności i prestiżu wśród kontrahentów i kredytodawców oraz szansą na pozyskanie dodatkowego kapitału na prowadzone i planowane inwestycje.
Większość polskich klubów piłkarskich na najwyższym poziomie rozgrywek przypomina korporacje o rozbudowanych działach finansowych, prawnych czy marketingu. Są to działające na szeroką skalę spółki, które zatrudniają nawet do kilkuset pracowników. Jednak próżno szukać wśród nich notowanych emitentów papierów wartościowych. Aktualnie na rynku NewConnect można nabyć akcje tylko dwóch klubów: GKS GieKSa Katowice i Ruchu Chorzów (oba poza rozgrywkami najwyższej klasy ligowej).
Więcej znanych klubów piłkarskich, których akcje są notowane na rynkach zorganizowanych, można znaleźć w innych europejskich ligach. Kibice mogą nabyć udziały m.in. w niemieckiej Borusii Dortmund, francuskim Olympic Lyon, holenderskim Ajaxie Amsterdam, włoskich: Lazio i AS Roma, czy portugalskich: Benifice Lizbona, Sportingu Lizbona oraz FC Porto.
Z punktu widzenia klubu, to jego kibice wydają się być najtrafniejszą grupą docelową w poszukiwaniu inwestorów. Inwestycja w klub piłkarski to zmaganie się z szeregiem nietypowych czynników ryzyka – od nietrafnych decyzji transferowych, przez osiągane wyniki sportowe, po problemy finansowe na skutek trudności w zawarciu odpowiednio korzystnych umów sponsorskich, dlatego inwestorzy nastawieni na maksymalizację zysków mogą nie być skłonni do ponoszenia aż takiego ryzyka. Pojawiające się plotki o transferze, a następnie transfer portugalskiego piłkarza Cristiano Ronaldo, wpłynęły na ponad dwukrotny wzrost kursu włoskiego Juventusu Turyn. Z kolei pojawiające się kilka tygodni później materiały prasowe o możliwych zarzutach karnych dla piłkarza odbiły się na znaczącym obniżeniu kursu.
Kibice, jako inwestorzy, w znaczącej mierze będą mieli też inne oczekiwania. Bardziej niż wypłatą dywidendy z osiągniętego zysku, będą usatysfakcjonowani zniżkami na bilety i karnety, klubowymi gadżetami i sezonowymi koszulkami, spotkaniami z piłkarzami czy możliwością uczestniczenia w skierowanych do nich klubowych wydarzeniach pozasportowych. Dodatkowe korzyści z emisji odnosi też sam klub, który jeszcze mocniej zacieśnia więzi ze swoimi kibicami, a także daje im możliwość (mniej lub bardziej iluzoryczną) wpływania na jego przyszłe losy.