Projekt zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych nałoży na samorządy gminne nowy obowiązek sprawozdawczy. Będzie dotyczył spraw podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. Daniny te leżą właśnie w gestii władz lokalnych.
Dotychczas samorządy informowały MF, ile pieniędzy pobrały z tych podatków, a także jakie były skutki udzielonych ulg i zwolnień oraz obniżania górnych granic stawek podatkowych. W sprawozdaniach trzeba było też opisywać skutki decyzji wydanych przez gminy jako organy podatkowe na podstawie ordynacji podatkowej.
Począwszy od sprawozdania za 2018 r., informacje te mają być znacznie rozszerzone. Samorządy mają przedstawiać m.in. informacje o podstawach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym i podatkiem leśnym. Same stawki podatków od nieruchomości też mają być uwzględniane w tych raportach. Dotychczas MF wprawdzie pozyskiwało takie dane, ale w formie nieobowiązkowych ankiet skierowanych do samorządów.
Sprawozdania mają być przekazywane wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych. Do przekazywania danych zostanie wykorzystany istniejący informatyczny system zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@. „Sporządzenie sprawozdania zajmie nie więcej niż kilka godzin pracy raz w roku" – zapewnia MF w ocenie skutków regulacji.
Z uzasadnienia projektu noweli wynika, że MF chce stworzyć bazę danych o podatkach we wszystkich polskich gminach (jest ich niemal 2,5 tys.). Wychodziłoby to naprzeciw zgłaszanym od dawna postulatom co do zgromadzenia i udostępnienia tej wiedzy. Zainteresowani tym są np. przedsiębiorcy prowadzący działalność w wielu miejscach kraju i planujący wysokość obciążeń czy zwolnień z podatku od nieruchomości. Stawki tej daniny są bowiem różne w różnych gminach.