#RZECZoBIZNESIE: Marcin Balicki: Cyfryzacja otwiera bardzo dużo możliwości dla leasingu

W interesie branży jest szukanie sposobów, żeby dotrzeć z ofertą leasingową jako samoistną usługą do klienta – mówi Marcin Balicki, prezes Millennium Leasing, gość programu Marcina Piaseckiego.

Publikacja: 17.05.2018 11:56

#RZECZoBIZNESIE: Marcin Balicki: Cyfryzacja otwiera bardzo dużo możliwości dla leasingu

Foto: tv.rp.pl

Gość zaznaczył, że obecnie wszystkie inicjatywy dotyczące digitalizacji w branży leasingowej skupione są na efektywności procesów. - Wewnętrznych innowacjach, które dają redukcję kosztów, przyspieszenie serwisu. To nie jest zwykle widoczne dla klienta - mówił Balicki.

- Innowacje w sektorze leasingowym są trochę opóźnione w stosunku do bankowości – dodał.

Podkreślił, że cyfryzacja w leasingu jednak się dzieje.
- Są 4 obszary o których możemy mówić. Pierwszym jest samo udostępnienie możliwości zawarcia umowy w kanale elektronicznym. Drugi to wewnętrzne procesy. Cyfryzacja dużo zmienia szczególnie w ocenie ryzyka. Umiejętność szybkiej i trafnej oceny ryzyka w branży finansowej jest podstawowym warunkiem, żeby udostępnić klientowi produkt za możliwie dobrą cenę. W przeciwnym wypadku trzeba produkty sprzedawać drożej.
Kolejnym obszarem jest integracja sprzedaży usługi leasingowej ze sprzedażą produktu, który ten leasing finansuje.
Czwarty obszar próbujemy zagospodarować w ramach Związku Polskiego Leasingu. Oprócz interesu każdej z firm jest interes wspólny. Jest nim digitalizacja usługi leasingowej w jednolitym standardzie - wyliczył Balicki.

Gość stwierdził, że w świecie analogowym leasing nie kojarzy się klientom jako usługa samoistna.
- Oni kupują np. samochód. Leasing jest tylko formą sfinansowania tego zakupu. Klienci pamiętają tylko jak decydowali się na samochód. Leasing jest dla nich przezroczysty, jakiś tam wybrali – mówił.

- Jeśli emocje związane z zakupem samochodu przysłonią racjonalne myślenie przy wyborze sposobu jego sfinansowania to przepłacimy za tę usługę – dodał.
Balicki podkreślił, że w interesie branży jest szukanie sposobów, żeby dotrzeć z ofertą leasingową jako samoistną usługą do klienta. Wtedy klient może obiektywnie ocenić warunki i porównać oferty. - Cyfryzacja otwiera nam bardzo dużo możliwości – stwierdził.

Największe zagrożenie dla branży leasingowej może przyjść z sektora bankowego.

- Dyrektywa PSD2 spowoduje powstanie na rynku nowych graczy, którzy będą budować swoją bazę klientów, którym będą udostępniać dostęp do rachunków bankowych. Jeśli powstaną tacy gracze, zbudują masę krytyczną, to jest tylko kwestią czasu, że taki podmiot zaoferuje również usługi towarzyszące, np. leasing. Klienci będą wtedy kupować leasing w aplikacji. Wtedy leasing stanie się usługą anonimową i to jest wyzwanie - ocenił Balicki.

Gość zaznaczył, że obecnie wszystkie inicjatywy dotyczące digitalizacji w branży leasingowej skupione są na efektywności procesów. - Wewnętrznych innowacjach, które dają redukcję kosztów, przyspieszenie serwisu. To nie jest zwykle widoczne dla klienta - mówił Balicki.

- Innowacje w sektorze leasingowym są trochę opóźnione w stosunku do bankowości – dodał.

Pozostało 85% artykułu
Finanse
Ugoda Visa i Mastercard. Mniejsze prowizje od sklepów
Finanse
NIK: rząd PiS ręcznie sterował finansami JST
Finanse
Minister finansów rozwiewa wątpliwości. Podwyżka kwoty wolnej w 2025 r. niemożliwa
Finanse
Byki i Niedźwiedzie oraz Złote Portfele „Parkietu”. Kto otrzymał nagrody?
Finanse
Byki i Niedźwiedzie oraz Złote Portfele „Parkietu”. Kto otrzyma nagrody?